English

آمادگی نروژ برای گسترش همه جانبه و بدون محدودیت روابط با ایران

وزیر خارجه نروژ در دیدار با امیرعبداللهیان نسبت به آغاز فصل جدیدی از روابط اقتصادی با ایران در پی حصول توافق در وین ابراز امیدواری کرد و گفت که این کشور برای گسترش همه جانبه و بدون محدودیت روابط با ایران آمادگی کرد.

آمادگی نروژ برای گسترش همه جانبه و بدون محدودیت روابط با ایران

به گزارش خبرگزاری موج، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مونیخ حضور دارد، امروز (یکشنبه) اول اسفند ماه در ادامه دیدارهای خود در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ با خانم «آنیکن هویتفلد» همتای نروژی خود در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات وین بحث و تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از بهبودی همتای نروژی خود در پی ابتلا به کرونا، روابط ۱۱۵ ساله دیپلماتیک بین ایران و نروژ را مبنای عالی برای توسعه و گسترش بیش از پیش و همه جانبه روابط بین دو کشور خواند و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای میزبانی هیأت نروژی در سطح معاون وزیر امور خارجه این کشور برای هماهنگی و پیگیری روند توسعه روابط اعلام کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ۱۶ دی ماه در گفت‌وگوی تلفنی با خانم «آنیکن هویتفلد» همتای نروژی درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات جاری در وین، گفت‌وگو کرده بود.

* موقعیت راهبردی ایران ظرفیتی برای تسهیل دسترسی کشورهای اروپایی به آسیای مرکزی و قفقاز

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین ضرورت پیگیری روابط تجاری و اقتصادی ایران و نروژ به موازات و مستقل از مذاکرات وین را یادآور شد و تأکید کرد: می‌توانیم در چند حوزه به ویژه صنعت نفت و‌ گاز، کشاورزی، انرژی‌های تجدیدپذیر و شیلات همکاری‌ها را گسترش دهیم.

امیرعبداللهیان افزود: خوشبختانه اسناد پایه‌ای و توافقات خوبی از گذشته بین دو کشور امضا شده و مبنای درستی برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد که نیازمند پیگیری جدی و اجرایی شدن این توافقات است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موقعیت راهبردی ایران، مسیرهای ترانزیت جنوب و شمال را ظرفیتی برای تسهیل دسترسی کشورهای اروپایی از جمله نروژ به منطقه آسیای مرکزی و قفقاز توصیف کرد.

* قدردانی از اقدامات ایران در کمک به مردم افغانستان/ آمادگی نروژ برای گسترش همه جانبه و بدون محدودیت روابط با ایران

خانم آنیکن هویتفلد وزیر امور خارجه نروژ نیز ضمن استقبال از دعوت همتای ایرانی خود برای سفر به تهران، لزوم استمرار رایزنی‌ها و مشورت‌های سیاسی بین دو کشور و تبادل هیأت‌ها برای پیگیری توسعه روابط را مورد تأکید قرار داد.  

وی در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به اوضاع افغانستان و وضعیت بغرنج مردم این کشور به خصوص کودکان و زنان افغانستان، از اقدامات ایران در کمک به مردم این کشور و میزبانی آوارگان  افغانستانی تقدیر کرد.

وزیر امور خارجه نروژ همچنین ابراز  امیدواری کرد با حصول توافق در وین شاهد آغاز فصل جدیدی از روابط اقتصادی با ایران باشیم و نروژ برای گسترش همه جانبه و بدون محدودیت روابط با ایران آمادگی کرد.

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است.

گفتنی است، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  و نروژ در این دیدار در مونیخ در خصوص آخرین اوضاع افغانستان و یمن نیز رایزنی و تبادل نظر کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مدت حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس جمهور اسلوونی، دبیرکل سازمان ملل، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزرای خارجه قطر، هلند، بلژیک، هند، سوئد، ایتالیا، آلمان، ارمنستان، بوسنی و هرزگوین، اسپانیا عراق و همچنین رئیس اقلیم کردستان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه