English

محمودرضا امینی در گفتگو با خبرگزاری موج:

جنگی بین روسیه و اوکراین صورت نخواهد گرفت/ آمریکا با ایجاد عملیات روانی به دنبال امتیازگیری است

یک فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه جنگی بین روسیه و اوکراین صورت نخواهد گرفت، افزود: آتش زدن انباری پر از اسلحه یا تحریک یک کوه آتشفشان معلوم نیست چه عواقبی داشته باشد.

جنگی بین روسیه و اوکراین صورت نخواهد گرفت/ آمریکا با ایجاد عملیات روانی به دنبال امتیازگیری است

محمودرضا امینی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با اشاره به موضوع بحران اوکراین ، گفت: واقعیت آن است که بعد از فروپاشی شوروی ، آمریکا و ناتو، این فروپاشی را فرصت خوبی برای کنترل شوروی سابق دانستند تا در آن ظهور و بروز کنند، در این میان نزدیک شدن بعضی کشورها به جامعه اروپایی، باعث شد تا انقلاب های رنگی نیز در درون این کشورها تمرین شود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر در نظام امنیتی جهان که تا حدی مبتنی بر بهره برداری نظام اقتصادی جهانی است، آمریکا به دنبال آن است تا پاشنه آشیل قدرت ها را برای خود نگه دارد و به عبارتی چارچوب های خود را به دیگران القا کرده تا در قالب آن رشد کنند لذا رشد هیچ کشوری را در فرایند تقابل با قدرت امنیتی و اقتصادی خود بر نمی تابد.

این فعال سیاسی اصولگرا، با بیان آنکه روسیه بعد از فروپاشی به تدریج قدرت خود را به دست آورد، تاکید کرد: روسیه امروزی به یک اقتدار در قبال ساختار نظم جهانی قرار گرفته است، از آن طرف، چین و دیگر کشورها نیز به دنبال توسعه قدرت خود هستند.

امینی بیان کرد: از لازمه های ثبات امنیتی و اقتصادی روسیه، آن است که حضور و بروز خود را از دست ندهد، البته این به معنای آن نیست که زیر سلطه خود، اتحاد جماهیر شوروی را داشته باشد بلکه به دلیل داشتن امنیت، استوار است.

وی یادآور شد: بحث امنیت و اقتصاد روسیه با کشورهایی چون اوکراین، قرقیزستان و قزاقستان گره خورده است و روسیه نمی تواند به آن ها بی توجه بوده و با هر اتفاقی، خود را کنار بکشد در عین حال ممکن است تمایلی هم به جنگ نداشته باشد.

امینی تاکید کرد: مشکلاتی که مدت ها است در فضای داخلی اوکراین خودنمایی می کند، دو طرفدار دارد، از یک سو طرف دار آمریکا وناتو و از سوی دیگر طرف دار روسیه.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه روسیه اصالتا اوکراین را در مالکیت خود می داند، افزود: این درحالی است که آمریکا هم می‌خواهد حضور و بروزی که تاکنون در آنجا داشته را از دست ندهد که این خود، نکته مهمی است.

وی تصریح کرد: روسیه نیازی به لکشر کشی زیادی ندارد اما آمریکا و انگلیس تلاش می کنند تا لشکر کشی روسیه را القا کنند درحالیکه هنوز از سوی هیچ کدام از مقامات رسمی روسیه به عنوان لشکر کشی و جنگ، چیزی شنیده نشده است .

امینی ادامه داد: این نکته را باید توجه کنیم که بعضی از چالش های درونی همواره با ایجاد فرایند درگیری های برونی برای ملت ها و دولت ها قابل هضم می شود بدان معنا که اگر دولت بایدن دچار مسایل متعددی باشد با بیان چند مساله جدی فرامرزی و بین المللی می‌تواند مطالبات مردمی داخلی را کاهش دهد.

وی ادامه داد: می توانیم بگوییم مشکلات داخلی انگلیس و آمریکا یکی از دلایل تحریک کردن روسیه است تا در این شرایط، وضعیت موجود را نیز وزن کشی کنند و ببینند از لحاظ امنیتی در کدام وضعیت توازنی قرار دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه جنگی بین روسیه و اوکراین صورت نخواهد گرفت، افزود: آتش زدن انباری پر از اسلحه یا تحریک یک کوه آتشفشان معلوم نیست چه عواقبی داشته باشد، اما با این حال می خواهند با تحریک به دنبال ایجاد یک عملیات روانی بوده تا به یک توازن قدرت و اقتدار برسند.

وی ادامه داد:  پیاده شدن نیروهای آمریکایی و ایجاد رعب روانی در آنجا و به تبع آن اعزام نیروها در لب مرز از سوی روسیه نشان می‌دهد که طرفین به واقع مانور می دهند و دنبال اقدام عملیاتی جنگی نیستند.

امینی گفت: اگر جنگی رخ دهد گستردگی قابل ملاحظه ای خواهد داشت اما باید توجه داشت که جنگ با ابزار نظامی شروع می شود اما ابزار های دیگر هم تحت شعاع قرار می گیرد از جمله بستن نفت، گاز و فشارهای اقتصادی.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر این عملیات روانی، مانوری برای مذاکرات بیشتر و احیانا امتیازگیری های بیشتر در مسایل مختلف است؛ به نظر می رسد یکی از موضوعاتی که در چالش اوکراین پیگیری می شود تسلیم کردن روسیه در قبال حمایت برجام از ایران است.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: در صورت توافق برجام، ایران با تنها کشوری که در حوزه اورانیوم غنی شده راضی می شود تاچرخشی داشته باشد کشور روسیه است، لذا این موضوع برای روسیه برد محسوب شده و از این مسیر منتفع خواهد شد لذا در این امتیازگیری ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه