English

سازمان ملل:

طالبان مسئول فاجعه انسانی افغانستان نیست

هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که طالبان مسئول اوضاع انسانی افغانستان نیست.

طالبان مسئول فاجعه انسانی افغانستان نیست

به گزارش خبرگزاری موج، مارتین گریفیث هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی از دوحه بعد از سفرش به افغانستان و دیدارش با ملا عبدالغنی برادر، از رهبران طالبان گفت: طالبان تغییراتی را پشت سر گذاشته است و اکنون به دنبال همکاری با نه تنها در داخل بلکه با جهان خارج است و بیش از گذشته آماده عمل به تعهداتش است. چالش کنونی تنها به اجرای تعهدات طالبان محدود نمی‌شود بلکه مربوط به چگونگی تعامل با حکومت طالبان و ارائه کمک‌های لازم به افغانستان است.

وی گفت: مسئولان طالبان درباره ادامه کمک‌های انسانی به سراسر کشور بعد از تأمین امنیت راه‌ها همکاری می‌کنند. دبیرکل سازمان ملل دوشنبه ۱۳ سپتامبر شخصا در ژنو کنفرانس مطبوعاتی برای جمع آوری کمک‌های فوری به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار برگزار می‌کند.

گریفیث درباره اینکه چه کسی مسئول اوضاع انسانی وخیم در افغانستان است، گفت: مطمئنا هیچ کسی در عرصه انسانی که من نماینده آن هستم مسئولیت این مسئله را روی دوش طالبان نمی‌گذارد. برنامه کمک‌های انسانی به افغانستان از سال‌ها پیش وجود دارد. ما از مدت‌ها پیش برنامه کمک به نیمی از مردم افغانستان را داریم. این کشور همچنین دوره خشکسالی را پشت سر گذاشته است. آنچه در افغانستان رخ می‌دهد سطح بالایی از ناکامی و فشار از قبل است. اخیرا نیز تغییر ریشه‌ای در اوضاع دولتی و اداری به وجود آمده است. مسئولان طالبان به من گفتند که کمبود امکانات و مهارت برای توزیع کمک‌های انسانی و رساندن آن به افراد مستحق وجود دارد. ما ۱۵۶ نهاد انسانی شریک داریم که بیشتر کارکنان آن افغانی هستند.

گریفیث درباره حقوق زنان برای کار در سایه حکومت طالبان به ویژه کسانی که در زمینه انسانی فعالیت می‌کنند گفت: طالبان وعده داده که به زنانی که در زمینه انسانی کار می‌کنند اجازه ادامه فعالیتشان را بدهد. نیازهای انسانی در افغانستان گسترش یافته است. نیمی از مردم حدود ۱۸ میلیون به کمک نیاز دارند. ۱۴ میلیون از آن‌ها به کمک غذایی و ۹ میلیون به آب نیاز دارند. همچنین ۶۰۰ هزار تن در داخل افغانستان آواره شده‌اند و تعداد کل آوارگان پنج میلیون نفر است.

وی درباره لزوم انجام تغییرات مهم در مأموریت هیئت سازمان ملل در افغانستان گفت: درباره بعد انسانی فعالیت هیئت سازمان ملل در افغانستان باید بگویم که ادامه خواهد داشت و گسترش خواهد یافت. ما به ایجاد مجدد خط هوایی از پاکستان یا مکان دیگری نیاز داریم تا کارکنان در زمینه انسانی بتوانند تردد داشته باشند.

گریفیث درباره بلوکه شدن حساب های بانکی افغانستان از سوی آمریکا و کشورهای غربی و میزان تأثیر آن بر اوضاع اقتصادی و انسانی گفت: نمی توانم به این موضوع بپردازم اما می توانم بگویم که افغانی ها با مشکلاتی در این باره مواجه شده اند و نمی توانند به حساب هایشان دسترسی داشته باشند. نهادهای انسانی با مشکلاتی در تأمین نیازهای کارکنانشان مواجه شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه