English

رابرت مالی:

ایران در مذاکرات احیای برجام همکاری لازم را انجام نمی‌ دهد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: ما شاهد آن هستیم که ایران در مذاکرات احیای برجام همکاری لازم را انجام نمی‌دهد. بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران موضوعی نیست که بتوانیم آن را کاملاً تحت کنترل داشته باشیم.

ایران در مذاکرات احیای برجام همکاری لازم را انجام نمی‌ دهد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پولیتیکو، رابرت مالی ، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون اشاره به کوتاهی های کشورش در روند مذاکرات وین و برداشته نشدن هیچگونه گام موثری از سوی آمریکا برای اعتمادسازی مجدد، تهران را به عدم همکاری در مذاکرات برجام متهم کرد.

بر این اساس، مالی مدعی شد: ما شاهد آن هستیم که ایران در مذاکرات احیای برجام همکاری لازم را انجام نمی‌دهد. بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران موضوعی نیست که بتوانیم آن را کاملاً تحت کنترل داشته باشیم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید چند درصد احتمال وجود دارد که آمریکا به توافق برجام بازگردد، گفت: حقیقت این است که درصدی را که مطرح کنم کمکی به شما نمی‌کند. متغیر‌های نامعلومی درباره اینکه ایرانی‌ها چه کاری انجام خواهند داد و چه کار‌هایی را متوقف خواهند کرد وجود دارد.

این مقام آمریکایی در ادامه تاکید کرد: ما آماده هستیم تا مذاکرات را دوباره از سر بگیریم، اما اگر به این نتیجه برسیم که توافق ممکن است انجام نشود، امکان دارد که به مذاکره تن ندهیم. تیم ما در حال آماده سازی برخی برنامه‌های احتمالی برای حالتی است که تهران و واشنگتن طی ماه‌های آینده به توافق نرسند.

او بدون اشاره به اقدامات تنبیهی احتمالی آمریکا علیه ایران گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که توافق کاملاً جداگانه‌ای توسط واشنگتن و تهران امضا شود. همچنین برنامه دیگر این است که برخی تدابیر تنبیهی را با همکاری متحدان اروپایی علیه ایران اعمال کنیم.

تلاش مذبوحانه مقامات آمریکایی برای مقصر جلوه دادن ایران در احیای توافق برجام در حالی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد. واشنگتن در نظر دارد در گام نخست با دادن امتیازات کوچک تهران را متعهد به پایبندی به تمامی تعهداتش ذیل برجام کند. در گام بعد مقامات آمریکایی می‌خواهند برداشته شدن تحریم‌های اصلی را منوط به مذاکره ایران درباره فعالیت‌های منطقه ای، موشکی، موضوعات حقوق بشر و ... کنند. با این حال، مقامات جمهوری اسلامی ایران بار‌ها تاکید کرده اند تنها در صورتی که آمریکا حاضر به اجرای تعهداتش ذیل برجام باشد حاضر به اجرای تعهدات خود هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه