English

صلیب سرخ:

غیرنظامیان افغانستان هزینه موج خشونت‌ها و بیماری کرونا را می‌پردازند

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از تمام طرف­های مخاصمه در افغانستان می­خواهد تا برای حفاظت از غیرنظامیان تلاش بیشتری بکنند.

غیرنظامیان افغانستان هزینه موج خشونت‌ها و بیماری کرونا را می‌پردازند

به گزارش خبرگزاری موج، یکی از مرگبارترین مکانهای جهان برای غیرنظامیان افغانستان است که در آن زنان و کودکان نزدیک به نیمی از تلفات غیرنظامیان را تشکیل می‌دهند. علاوه بر افزایش خشونت‌ها طی ماههای اخیر، جوامع با شیوع مجدد بیماری کووید-۱۹ نیز دست به گریبان هستند.

در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به بیش از ۴۹ هزار و ۵۰۰ مجروح جنگی برای دریافت درمان و مراقبت بیشتر کمک کرده است. به بیان دیگر روزانه ۲۷۰ نفر نیازمند درمان زخمهایی هستند که خیلی جدی، دردناک و بر زندگی روزمره ایشان اثرگذار است. در بیمارستانِ منطقه‌ای میرویس قندهار که تحت حمایت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ است، طی ۶ ماه گذشته جراحات ناشی از سلاح برای  ۲۳۶۶ بیمار درمان شده است که این رقم بیش از ۲ برابر همین رقم در شش ماه نخست سال گذشته میلادی بوده است.

خدمات توانبخشی جسمی و فیتینگ اندام مصنوعی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز در همین بازه ۶ ماهه اقدام به ثبت ۷۱۳۰ مورد جدید نموده است که بطور متوسط روزانه ۴۰ درصد بیش از این بازه زمانی در سال گذشته است. از میان این ۷۱۳۰ مورد، بیش از ۷۰۰ نفر اشخاصی بودند که قطع عضو داشته اند که به عبارتی ۴ بیمار قطع عضو در روز را شامل می­شود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از تمام طرف­های مخاصمه می­خواهد تا برای حفاظت از غیرنظامیان تلاش بیشتری بکنند. به گفته الویی فیلیون، رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان، «شدت یافتن خشونتهای ناشی از مخاصمه، افزایش عدم امنیت، ویرانی زیرساختهای آب و برق، عدم دسترسی، حمله به مراکز درمانی و کارکنان بخش درمان، برخی از مسائلی هستند که زندگی افغانها را تحت تاثیر قرار می دهد».

به گفته فیلیون، «۴ دهه مخاصمه مسلحانه در افغانستان، نظام بهداشت و درمان این کشور را دچار خسارات فراوانی کرده است. در این میان، با شیوع کووید-۱۹ و اضافه شدن  یک تهدید کشنده دیگر، دسترسی به خدمات درمانی، فارغ از تمایلات سیاسی، یکی از ضروری‌ترین نیازهای بشردوستانه در همه جای این کشور است».

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ متعهد به ادامه فعالیت در افغانستان است تا کمکهای اضطراری مورد نیاز افراد تحت تاثیر مخاصمات مسلحانه را زودتر در اختیارشان قرار دهد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنان به گفتگو با تمام طرفین درگیری ادامه می دهد تا از رعایت حقوق بین‌المللی بشردوستانه اطمینان حاصل کند. درخواست ما بطور ویژه بر حفاظت از غیرنظامیان و زیرساختهای غیر نظامی، شامل کارکنان، تجهیزات و خودرو های بخش پزشکی و درمان در شرایط مخاصمه و خشونت در کنار پشتیبانی از خدمات درمانی برای رفع نیازهای حاصل از مخاصمات مسلحانه و همه گیری کووید-۱۹ متمرکز است.

اهم فعالیتهای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان- دی ماه ۱۳۹۹ تا تیر ماه ۱۴۰۰

بهبود شرایط بازداشت شدگان و حفظ پیوندهای خانوادگی

· ارایه خدمات درمانی به ۴ هزار و ۵۴۳ بازداشتی

· ثبت ۵۴۷ تقاضای جستجو  و ادعای بازداشت طی ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی. تماس ۲۰۲ خانواده با عزیزانشان برقرار شد.

پشتیبانی از خدمات درمانی برای مجروحان جنگی

· بیش از ۴۹۵۰۰ مجروح سلاح­های جنگی در ۴۱۶ مرکز تحت حمایت کمیته بین المللی صلیب سرخ در سراسر افغانستان، از جمله مراکز تحت مدیریت جمعیت هلال احمر افغانستان درمان شده و تحت مراقبت قرار گرفتند.

تامین تجهیزات حفاظتی کووید-۱۹

· تامین اقلام ضدعفونی و کیتهای حفاظت شخصی برای ۶ بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی کابل.

· کمکهای تکمیلی برای حمایت از مداخلات درمانی از سوی کنشگران امور بهداشتی در افغانستان، شامل وزارت صحت عامه و جمعیت هلال احمر افغانستان.

خدمات توانبخشی جسمی و اندام مصنوعی

· پذیرش ۷ هزار و  ۱۳۸ بیمار جدید شامل ۷۲۳ نفر اشخاص دارای قطع عضو

· کمک به ۷۹۹۵۲ بیمار در ۷ مرکز توانبخشی جسمی تحت حمایت کمیته بین المللی صلیب سرخ

مدیریت کرامت­‌آمیز اجساد

· در همکاری با هلال احمر افغانستان، بقایای انسانی ۲ هزارو ۴۴۹ نفر شامل مبارزان وغیر نظامیان به خانواده هایشان بازگردانده شد.

· ۶۳۶ کیسه حمل جسد، ۶۵ جفت کفش لاستیکی و ۲۹۵۰ ماسک جراحی  در میان اقلامی بود که به مراکز پزشکی قانونی، و سردخانه های بیمارستانهای استانی و منطقه­ای اهداء شد.

کمک مستقیم به جوامع محلی

· بیش از ۷۶۵۸ نفر که دچار بحران جدی بودند کمک نقدی برای تامین نیازهای ضروریشان دریافت نمودند.

· بهبود دسترسی ۳۵هزار و ۷۰۰ نفر که در ۲ استان زندگی می کنند، بازسازی ۳ برج مخزن آب در لشگرگاه برای تامین آب ۹ هزار و ۴۵۰ نفر. نصب شبکه جدید آب رسانی در جلال آباد برای ایجاد دسترسی مستقیم به آب برای ۴ هزار و ۵۰۰ نفر.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه