English

احتمال ظاهر‌ شدن یک اقیانوس جدید در قاره آفریقا

تخمین زده می‌شود که فرایند ظاهر شدن اقیانوس جدید آفریقا حداقل ۵ تا ۱۰ میلیون سال طول بکشد.

احتمال ظاهر‌ شدن یک اقیانوس جدید در قاره آفریقا

به گزارش خبرگزاری موج، اسپوتنیک به نقل از «ان بی سی نیوز اعلام کرد؛ قاره آفریقا تنها مکان روی زمین است که می توان با مطالعه آن به چگونگی تبدیل شکاف قاره ای به شکاف اقیانوس ی پی برد. تخمین زده می شود که اقیانوس جدید آفریقا حداقل 5 تا 10 میلیون سال طول بکشد تا شکل بگیرد، اما موقعیت غنی منطقه آفار در مرز صفحات نوبی، سومالی و عربی، این منطقه را به یک آزمایشگاه منحصر به فرد برای مطالعه دقیق فرآیندهای تکتونیکی تبدیل کرده است.

سرنوشت تکتونیکی قاره آفریقا برای چندین دهه مورد مطالعه قرار گرفته است، اما اندازه گیری های جدید ماهواره ای به دانشمندان کمک می کند تا این فرایند را بهتر درک کنند. پوسته زمین از ده ها صفحه بزرگ تکتونیکی تشکیل شده است که به شکل صخره ای و نامنظم هستند که دائماً به یکدیگر فشار می آورند و یا بر رو یا زیر یکدیگر می لغزند.

طی 30 میلیون سال گذشته، صفحه عربی در حال دور شدن از آفریقا است، فرایندی که دریای سرخ و خلیج عدن را بین دو خشکی متصل به هم بوجود آورد.

این گستره در بالای محل اتصال سه صفحه تکتونیکی قرار دارد که خیلی آهسته از یکدیگر دور می شوند، یک روند پیچیده زمین شناسی که دانشمندان می گویند سرانجام آفریقا را به دو قسمت تقسیم و اقیانوس جدیدی ایجاد می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه