English

رهبر طالبان به آمریکا هشدار داد

رهبر طالبان بار دیگر با تاکید بر عمل شدن تمامی بخش های توافق دوحه، به آمریکا درباره نقض آن هشدار داد.

رهبر طالبان به آمریکا هشدار داد

به گزارش خبرگزاری موج، « هبت‌الله آخندزاده »، رهبر طالبان از تصمیم آمریکا و ناتو برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان استقبال کرده، اما در عین حال به واشنگتن نسبت به نقض توافق‌نامه‌ی دوحه هشدار داد.

در پیام رهبر طالبان که امروز (یک‌شنبه) به مناسبت عید سعید فطر منتشر شده، بر عملی‌شدن تمامی بخش‌های توافق‌نامه‌ دوحه تأکید شده است.

هبت‌الله گفته است که برخلاف تعهد آمریکا در توافق‌نامه‌ دوحه، زندانیان طالبان که ظرف سه ماه پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آزاد نشدند و تاکنون نام‌های رهبران این گروه از لیست سیاه سازمان ملل نیز خارج نشده است.

وی در این پیام گفته است: «باید همه کارها موافق توافق‌نامه‌ی دوحه به پیش برود و از حرکات تحریک‌آمیز و سرپیچی‌ها خودداری شود. اگر آمریکا بر تعهد خود پایبند نباشد، جهان باید شاهد باشد که مسئولیت عواقب آن بر عهده آمریکا خواهد بود.»

براساس بندی از توافق‌نامه‌ی دوحه، تمامی نیروهای خارجی باید تا اول ماه می از افغانستان خارج می‌شدند، اما ایالات متحده‌ی آمریکا و ناتو اعلام کردند که روند خروج نظامیان‌ از افغانستان با چند ماه تأخیر، در ۱۱ سپتامبر تکمیل خواهد شد.

از سویی هم، هبت‌الله در این پیام افزوده است که خواهان روابط خوب و مثبت با جهان، منطقه و کشورهای همسایه است و به همه اطمینان می‌دهد که از خاک افغانستان به هیچ کسی حمله نخواهد شد.

رهبر طالبان در عین حال از تمامی کشورها خواسته است که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند. همین‌طور، او از سازمان ملل متحد و دیگر کشورهای ذی‌ نفوذ خواسته است که بی‌طرفی‌ را در افغانستان نشان بدهند.

در پیام عیدی رهبر طالبان آمده است که مذاکرات و تفاهم نزد این گروه اولویت دارد، اما طرف مقابل [حکومت افغانستان] تلاش می‌کند تا روند جاری سیاسی را تخریب کند.

آخندزاده در بخشی از این پیام خود به‌صورت تلویحی به نشست استانبول اشاره کرده است. وی افزوده است که هر روند سیاسی که در مورد حل مسأله‌ افغانستان باشد و از طالبان امید و توقع شرکت در آن وجود داشته باشد، باید پیش از پیش با این گروه در میان گذاشته شود.

نشست استانبول در مورد صلح افغانستان قرار بود در ۲۴ آوریل برگزار شود، اما برگزارکنندگان این نشست (ترکیه، قطر و سازمان ملل) اعلام کردند که به دلیل عدم اشتراک طالبان، این نشست برای بعد از عید سعید فطر به تعویق افتاده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه