English

رافائل گروسی:

بدون بازرسی‌ دستیابی به توافق حداقلی و معتبر با ایران غیرممکن است

رافائل گروسی » مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی اعلام کرد: بدون بازرسی‌ دستیابی به توافق حداقلی و معتبر با ایران غیرممکن است.

بدون بازرسی‌ دستیابی به توافق حداقلی و معتبر با ایران غیرممکن است

به گزارش خبرگزاری موج، « رافائل گروسی » مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست مشترک سه کمیته پارلمان اروپا که به صورت مجازی در آن شرکت کرد، گفت بدون بازرسی‌ها دستیابی به توافق حداقلی و معتبر با ایران غیرممکن است.

وی در این خصوص گفت: کار آژانس بسیار ضروری است. بدون آژانس، بدون حضور بازرسان در محل، یک توافق قابل اعتماد غیرممکن است.

گروسی درباره تصمیم آمریکا در خصوص برجام هم گفت: آن‎ها به من می‌گویند که می‌خواهند برگردند. وقتی با وزیر خارجه حرف می‌زنم این چیزی است که به من می‌گویند. اما قطعاً همانطور که قبلاً گفتم مسائلی هست که باید شفاف شود، بنابراین (بازگشت آمریکا به توافق ایران) غیرممکن نیست اما سخت است.  

وی در ادامه در ارتباط با توافق به دست آمده موقت با تهران، افزود: ما توانستیم یک حضور حداقلی را حفظ کنیم. یک پنجره برای دیپلماسی هم باز شد. امیدوارم در این دوره مشارکت‌کنندگان بتوانند دست‌کم حرکتی را به سمت برجام داشته باشند. البته آژانس در آن مشارکت خواهد کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه چهارشنبه در پاسخ به پرسش «مانوئل تردیوس» خبرنگار سرویس اسپانیایی یورونیوز در باره چرایی لزوم دستیابی به توافق جدید گفته بود: «این طور نیست که بگویید یک شبه به توافق سال ۲۰۱۵ برمی‌گردیم. از آن زمان تاکنون اتفاق‌های بسیاری روی داده است.»

وی افزود: «ما دیدیم که ایران موادی ساخته، محصولاتی از این مواد (اورانیوم غنی شده) تولید شده است. اگر این مواد فروخته شود، اگر همین مواد از ایران خارج شود، چه کسی آن را کنترل خواهد کرد؟ اصولا این وظیفه ما است.»

گروسی در این گفت‌وگو بدون اشاره به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران همچنین گفته است: «گروهی از پژوهش‌ها و فعالیت‌ها [طبق برجام] ممنوع بود و ایران این ممنوعیت را نقض کرد. باید ببینیم با این وضعیت چه کار باید کرد و ما چطور می‌توانیم آن را کنترل کنیم.»

گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوم اسفند ماه در تهران و پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به تفاهمی مشترک دست یافت. براساس این بیانیه سازمان انرژی اتمی، آژانس را مطلع کرد که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده است، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد و یک تفاهم فنی دوجانبه موقت بین دو طرف حاصل شد.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس نیز در اظهاراتی به تشریح جزییات ضمیمه فنی تفاهم مشترک ایران و آژانس پرداخت. براین اساس، ایران برای مدت تا سه ماه اجازه خواهد داد تا دوربین‌های نصب شده در ۸ تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ و به کار خود ادامه دهد و همچنین در این مدت سوابق کامل برخی فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ خواهد کرد.

لازم به ذکر است پس از عقب نشینی انگلیس، فرانسه و آلمان از طرح خود تحت حمایت آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی خبری از برگزاری نشستی در اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین) در ایران به منظور بررسی مسائل فنی خبر داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی