English

ابراز نگرانی سازمان ملل از افزایش خشونت و جنگ در افغانستان

سازمان ملل از افزایش خشونت و جنگ در افغانستان ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد مذاکرات صلح افغانستان نتوانسته در کل تلفات غیرنظامیان را متوقف سازد.

ابراز نگرانی سازمان ملل از افزایش خشونت و جنگ در افغانستان

به گزارش خبرگزاری موج، سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود که امروز (سه‌شنبه، ۶ آبان) منتشر شد، اعلام کرد که آغاز مذاکرات صلح نتوانسته از تلفات غیرنظامیان در افغانستان جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش، هرچند تلفات غیرنظامیان در 9 ماه نخست سال ۲۰۲۰ در مقایسه با زمان مشابه سال ۲۰۱۹، ۳۰ درصد کاهش یافته‌‌است، اما مذاکرات صلح افغانستان نتوانسته در کل تلفات غیرنظامیان را متوقف سازد.

این گزارش تاکید کرد که در 9 ماه نخست سال جاری میلادی، 5 هزار و 939 غیرنظامی در جنگ افغانستان کشته و زخمی شده‌‌اند که از این میان، 2 هزار و 117 تن جان باخته و 3 هزار و 822 تن دیگر هم زخمی شده‌‌اند.

بر اساس این گزارش، این آمار نشان می‌‌دهد که در 9 ماه نخست سال جاری میلادی، میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان در مقایسه با زمان مشابه در ۸ سال گذشته کمترین آمار است.

در همین حال هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از طرف‌‌های درگیر جنگ خواست تا اقدامات بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان در دست گیرند.

این در حالی است که حدود بیش از یک ماه از آغاز برگزاری مذاکرات مقدماتی میان هیئت‌‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه می‌گذرد، اما تاکنون دو طرف موفق نشده‌‌اند حتی بر روی شیوۀ کار این مذاکرات به توافق برسند.

هرچند انتظار می‌‌رفت هم‌زمان با آغاز این مذاکرات خشونت‌‌ها در افغانستان کاهش یابند، اما خشونت‌‌ها در این مدت سیر صعودی داشته‌‌است؛ چنان‌‌که براساس آمارهای وزارت دفاع ملی افغانستان هم‌‌‌اکنون در بیش از ۲۰ ولایت این کشور جنگ‌‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان جریان دارند.

این در حالی است که حدود سه هفته می‌‌شود که نبردهای شدید در ولایت هلمند – در حومه‌‌های شهر لشکرگاه – ادامه دارند. نبردهایی‌‌که براساس آمارهای سازمان ملل، حدود ۷۰هزار تن آواره شده‌اند.

سازمان ملل متحد، اعلام کرد که از تشدید نبردها در هلمند، حمله بی رویه در ننگرهار، لغمان و غور و نیز انجام حملۀ هوایی در تخار و در آخرین مورد حملۀ انتحاری بر یک مرکز آموزشی در غرب کابل، نگران است.

در حمله اخیر، یک مهاجم انتحاری شام‌‌گاۀ روز شنبه مرکز آموزشی کوثر دانش در برچی کابل را هدف قرار داد و جان ۳۰ تن را گرفت و ۷۰ تن دیگر را زخمی ساخت.

بسیاری از قربانیان، دانش‌‌آموزانی بودند که از ولایت‌‌ها به کابل آمده بودند و در این مرکز آموزشی به‌دنبال کسب آمادگی برای آزمون کنکور بودند.

گزارش سازمان ملل نشان می‌‌دهد که ۳۱ درصد از تلفات در 9 ماه اخیر کودکان و 13 درصد هم زنان بوده‌اند. بر اساس این گزارش، ۵۸ درصد مخالفان مسلح دولت عامل تلفات غیرنظامیان قلمداد شده‌‌اند.

در این گزارش، تلفات غیرنظامیان از سوی گروه طالبان در 9 ماه، ۶ درصد افزایش را نشان می‌‌دهد. اما تعداد کلی تلفات یعنی کشته و زخمی از سوی این گروه ۳۲ درصد کاهش یافته‌است.

در این گزارش، آمده که تلفات غیرنظامیان در نتیجۀ حملات گروه‌های ناشناخته افزایش داشته، اما حملات گروه‌ داعش کاهش داشته‌‌اند.

سازمان ملل، مسؤول ۲۸ درصد از تلفات غیرنظامیان را نیروهای طرفدار دولت دانسته و همچنین تاکید کرده که تلفات غیرنظامیان در حملات این نیروها ۳۴ درصد کاهش یافته‌‌است.

سازمان ملل همچنین اعلام کرده که تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی نیروهای دولتی ۷۰ درصد افزایش داشته که این مورد نگران کننده‌است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی