English

وندی شرمن:

ایران حق دارد از برنامه اتمی غیرنظامی استفاده کند

عضو ارشد مذاکره کننده در توافق هسته‌ای اعلام کرد ایران حق دارد از برنامه اتمی غیرنظامی استفاده کند.

ایران حق دارد از برنامه اتمی غیرنظامی استفاده کند

به گزارش خبرگزاری موج، وندی شرمن معاون سیاسی وزیر خارجه دولت سابق آمریکا روز چهارشنبه در نشست امنیتی آسپین که به صورت مجازی برگزار شد، برایان هوک را سخنگوی خوبی برای رویکرد ترامپ دانست اما گفته‌هایش را رد کرد و افزود: پس از توافق هسته‌ای در سال 1394، اکنون ما توافقی نداریم و ایران اورانیوم را با درصد بیشتری غنی سازی کرده است.

وی ادامه داد: ایران همچنین تعداد سانتریفیوژهای بیشتری را در اختیار دارد و همچنان از نیروهای نیابتی در منطقه حمایت می‌کنند.

معاون سیاسی وزیر خارجه پیشین آمریکا اضافه کرد: من از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ تشکر می‌کنم اما آنچه که دریافت کردند همانی است که خود برایان هوک هم اعتراف کرد؛ مقاومت.

شرمن اظهار کرد: دولت فعلی تاکتیک‌هایی داشته اما روشن نیست که اهداف استراتژیک آنها چه بوده است. این دولت می‌گوید سیاست آنها تغییر رژیم نیست، می‌گوید آنها اهرم‌هایی برای مذاکره بهتر ایجاد کرده‌اند اما آنچه که من می‌بینم این است که ایران هرگز به مذاکره نزدیک نیست.

وی تصریح کرد: از این رو، کاملا در بدترین نقطه هستیم.

 حق ایران برای استفاده از برنامه هسته‌ای غیرنظامی

عضو ارشد مذاکره کننده در توافق هسته‌ای درباره بند غروب آفتاب اظهار کرد: نکته اساسی این است که ایران حق دارد از برنامه اتمی غیرنظامی استفاده کند که آنها تحت ان پی تی انجام می‌دهند. البته که هرکسی دوست داشت به توافقی برسیم که امارات متحده اکنون دارد.

شرمن یادآور شد: اوباما همراه با همه اعضای دائمی شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آلمان و همچنین 15 در برابر صفر در شورای امنیت، حمایت کردند که اطمینان یافتن از اینکه ایران به سلاح اتمی دست نمی‌یابد، حیاتی است.

وی درباره نیروگاه‌های اتمی امارات متحده عربی و همچنین عربستان سعودی گفت: ما از رئیس جمهوری ترامپ می‌شنویم که می‌خواهد فناوری اتمی به عربستان سعودی بدهد. جمله او مشهور است که گفت چه می‌شود اگر هر کسی سلاح اتمی داشته باشد.

این دیپلمات ارشد دولت اوباما افزود: به طور کلی ناشی از درک نادرست از خطرات گسترش سلاح‌های اتمی است. گزارش‌هایی که به تازگی از کمک چین به سعودی برای استحصال کیک زرد منتشر شده، بسیار نگران کننده است. بعضی‌ها هم معتقدند که عربستان سعودی سلاح اتمی را در زرادخانه‌های پاکستان نگهداری می‌کند.

شرمن تاکید کرد: اگر این مساله واقعیت داشته باشد، بسیار خطرناک خواهد بود چرا که ما گسترش سلاح اتمی را در سراسر جهان داریم و همچنین دیده‌ایم که این دولت قصد ندارد پیمان جدید استارت را با روسیه تمدید کند. از این رو، زمان برای کنترل تسلیحاتی استراتژیک در حال از دست رفتن است.

دولت ترامپ بدون سیاست خارجی

وی با اشاره به یادداشت خود در فارین پالیسی مبنی بر اینکه دولت ترامپ سیاست خارجی ندارد، تصریح کرد: ما هیچ اقدامی علیه روسیه حتی زمانی که به طالبان سلاح می‌دهند تا آمریکایی‌ها را از بین ببرند، ندیده‌ایم. یا اینکه هیچ توافقی برای کنترل تسلیحاتی با روسیه بسته نشده یا آنها را از جایی که بوده‌اند به عقب نرانده‌اند.

معاون سیاسی وزیر خارجه دولت اوباما به مساله طرح صلح خاورمیانه هم اشاره کرد و توضیح داد: شاهد هستیم که طرح صلح جرد کوشنر به کناری گذاشته شد و ما روز سه شنبه شاهد یک مساله غمبار در لبنان بودیم که بیش از 100 نفر کشته و هزاران نفر مجروح شدند.

شرمن خاطرنشان کرد: شرایط لبنان اکنون نسبت به هر زمان دیگری بدتر شده است، سوالات بسیار زیادی درباره آینده اسرائیل و  امنیت آنها و همچنین آینده مردم فلسطین وجود دارد. من هیچ استراتژی برای برخورد با این موضوعات در دولت ترامپ نمی‌بینم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه