English

حذف ریاض از لیست ننگ با وجود شهادت و جراحت ۷ هزار کودک یمنی

وزیر بهداشت یمن اعلام کرد باوجود شهادت و جراحت هفت هزار کودک یمنی در حملات ائتلاف سعودی، عربستان سعودی از لیست «ننگ» حذف شد.

حذف ریاض از لیست ننگ با وجود شهادت و جراحت 7 هزار کودک یمنی

به گزارش خبرگزاری موج، در نشست امروز شنبه در استان عمران یمن به ریاست «طه المتوکل» وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن و «عمران فیصل جعمان» استاندار عمران، تصمیم دبیرکل سازمان ملل برای خارج کردن عربستان سعودی از لیست ناقضان حقوق کودکان محکوم شد.

بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، استاندار عمران در بخشی از این نشست اعلام کرد، طرح دولت نجات ملی یمن برای مقابله با کرونا متناسب با شرایط محاصره و جنگ است و بخش بهداشتی امروز در حال اصلاح است.

وزیر بهداشت یمن اعلام کرد، بخش مراقبت‌های ویژه و اورژانس به دلیل بحران مشتقات نفتی (عدم اجازه ائتلاف سعودی به کشتی‌های حامل نفت برای ورود به بندر الحدیده) غیرفعال شده و سازمان ملل در سکوت در حال تماشا کردن است.

وی افزود: بیشتر از ۳۵۰۰ مریض مبتلا به نارسایی کلیه در صورت نرسیدن مشتقات نفتی به مراکز دیالیز با تهدید مرگ روبرو هستند. در نتیجه عدم اجازه ائتلاف سعودی برای ورود کشتی‌های حامل نفت، بخش نوزادان زیر ۲۸ روز نیز در آستانه تعطیلی است و فوت صدها کودک را به همراه خواهد داشت.

المتوکل ادامه داد: سازمان ملل دو بار کودکان یمن را کشت، یک بار با سکوت خود در قبال کشتار آنها با حمله و محاصره و یک بار با خط زدن اسم عربستان سعودی از لیست قاتلان کودکان و این اقدام در حالی صورت گرفت که شواهد و گزارش‌های سازمان ملل موجود بودند.

وی تأکید کرد، بیش از هفت هزار کودک یمنی در حملات ائتلاف سعودی به منازل آنها به شهادت رسیده‌اند یا زخمی شده‌اند اما سازمان ملل بدون اینکه خجالت بکشد، عربستان سعودی را از لیست «ننگ» حذف می‌کند.

المتوکل سپس گفت، یک هفته پس از خط خوردن نام عربستان از این لیست، ریاض ۳۷ کودک یمنی را کشت یا مجروح کرد. وی در ادامه آماری از وضعیت بد نوزادان در یمن ارائه داد و گفت، فوتی‌های کودکان زیر ۲۸ روز در نتیجه جنگ و محاصره، ۲۰ درصد فوتی‌ها در میان نوزادان را تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش مستند بین‌المللی، در هر سال ۵۳ هزار کودک زیر یک سال و ۷۲ هزار کودک زیر پنج سال به دلیل محاصره جان خود را از دست می‌دهند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در گزارش سالیانه هفته گذشته خود درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که ائتلاف تحت رهبری عربستان مسئول کشتار ۲۲۲ کودک یمنی طی سال ۲۰۱۹ است، اما نام آن را از فهرست سیاه طرف‌های مسئول تخلفات بزرگ علیه کودکان خارج کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی