English

هنری کسینجر:

جنگ تجاری آمریکا و چین می تواند به فاجعه ختم شود

هنری کسینجر استراتژیست سرشناس آمریکایی هشدار داده جنگ تجاری میان چین و آمریکا می تواند به یک فاجعه تمام عیار تبدیل شود.

جنگ تجاری آمریکا و چین می تواند به فاجعه ختم شود

به گزارش خبرگزاری موج، هنری کسینجر، استراتژیست سرشناس آمریکا در اظهار نظری گفته است: جنگ تجاری آمریکا و چین می تواند به یک فاجعه تمام عیار تبدیل شود. 

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در یک سخنرانی در شهر نیویورک بیان کرد، "آینده جهان" وابسته به این است که آمریکا و چین اختلافاتشان را حل کنند. او هشدار داد، رقابت میان این دو قدرت اول اقتصادی جهان "دائمی" است و آنها مجبورند به رقابت میان خود "عادت کنند" و یا با ریسک تبعاتی فاجعه‌بار مواجه شوند.

کیسینجر کسی است که نیروی محرک دیپلماتیک مهمی برای سفر سال 1972 ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا به چین بود.

کیسینجر که در حال حاضر 96 سال سن داشته و به عنوان "دوست قدیمی مردم چین" شهرت پیدا کرده، سال گذشته میلادی پیش از دیدار دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ ، رئیس جمهور چین در جریان نشست گروه 20، به دیدار رئیس جمهور چین و مقامهای ارشد کابینه وی رفت.

او در یک سخنرانی در شهر نیویورک گفت، روابط میان آمریکا و چین تحت فشار اتحاد جماهیر شوروی سابق و به عنوان روابطی راهبردی آغاز شد.

او به مخاطبانش تصریح کرد: در ابتدای این روابط اختلافاتی وجود داشت. با این حال ما یاد گرفتیم که چندین دهه با یکدیگر کنار بیاییم.

کیسینجر در ادامه استدلال کرد، یک سری اختلافات بنیادین در روشهای مذاکره چینی‌ها و آمریکایی‌ها وجود دارد بنا بر این لازم است آمریکا ذهنیتش را درباره چین به عنوان یک قدرت در حال ظهور تغییر دهد.

او ادامه داد: دیگر نمی‌توان فکر کرد که یک طرف می‌تواند بر طرف دیگر مسلط شود. بنابراین کشورهایی که عادت کرده بودند به این که خودشان را استثنایی و یگانه بپندارند حالا باید به این حقیقت عادت کنند که رقیبی برای آنها وجود دارد.

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت، با توجه به تاریخ تحولات میان ابرقدرتها تعارضات "اجتناب‌ناپذیر" هستند اما شکست در ترمیم روابط هم می‌تواند شدیداً خطرناک باشد.

کیسینجر افزود: شاید نتوان به توافقی تمام و کمال دست یافت اما آنچه که الزامی است این است که دو کشور درک کنند یک نزاع دائمی بین آنها نمی‌تواند برنده‌ای داشته باشد.

او اظهار کرد: اگر وضعیت منجر به یک نزاع دائمی بین این دو کشور شود، نتیجه‌ای فاجعه‌بار رقم خواهد خورد. این نتیجه بدتر از جنگهای جهانی خواهد بود که تمدن اروپایی را تخریب کردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه