English

بوریس جانسون از نخست وزیری استعفا نمی دهد!

نخست وزیر انگلیس در صورت شکست خوردن در کسب رای اعتماد مجلس عوام انگلیس از سمتش استعفا نمی دهد.

بوریس جانسون از نخست وزیری استعفا نمی دهد!

به گزارش خبرگزاری موج روزنامه دیلی میل در گزارشی اعلام کرد:  بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تصمیم دارد در صورت شکست خوردن در کسب رای اعتماد مجلس عوام از سمتش استعفا ندهد.

حزب مخالف کارگر در تدارک برای تشکیل ائتلافی با مخالفان جانسون در حزب محافظه‌کار است تا در صورت ادامه تلاشهای نخست وزیر انگلیس برای پیگیری یک خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا دولت او را به سقوط بکشاند و یک نخست وزیر دیگر روی کار بیاورد.

با این حال همپیمانان بوریس جانسون گفته‌اند، او حتی اگر هم در کسب رای اعتماد شکست بخورد هم از نخست وزیری کناره‌گیری نخواهد کرد و به جایش فرآیند برگزار کردن یک انتخابات سراسری را در موعدی بعد از عملی شدن بریگزیت در تاریخ تعیین شده، در پیش خواهد گرفت تا کاری کند که بریتانیا به صورت خودکار و در زمان کمپین انتخاباتی اتحادیه اروپا را ترک کند.

کارشناسان قانون اساسی می‌گویند جانسون به لحاظ قانونی الزامی به ترک نخست وزیری در صورت تصویب رای عدم اعتماد به او در مجلس عوام ندارد.

با این حال اگر جانسون از عرف سابق برای ترک نخست وزیری در صورت این اتفاق تبعیت نکند ممکن است بحرانی در بریتانیا به وجود بیاید که شاید ملکه انگلیس مجبور به ورود به آن شود.

جزئیات این رویکرد دولت جانسون بعد از مطرح شدن یک سری اظهارنظرهای یک دستیار ارشد او به نام دومنیک کامینگز فاش شد؛ کسی که گفته شده بعد از شنیدن صحبت درباره کنار رفتن رئیسش ازنخست وزیری در صورت دریافت رای عدم اعتماد به این موضوع خندیده است.

یک سخنگوی بوریس جانسون نیز گفته، انگلیس از هر گونه تدبیر لازم استفاده خواهد کرد تا در تاریخ 31 اکتبر اتحادیه اروپا را ترک کند.

با این حال دستیاران جانسون خودشان را آماده روبه‌رو شدن با برنامه های یک سری قانونگذاران شورشی حزب محافظه‌کار تحت رهبری دومنیک گریوه به منظور "به کار بستن هر کلک موجود" برای جلوگیری از یک بریگزیت بدون توافق می‌کنند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس اخیرا این پیام را رساند که در ماه سپتامبر مسیر رای عدم اعتماد به بوریس جانسون را در پیش خواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه