English

تلاش انگلیس، آلمان و فرانسه برای حفظ برجام در نشست بروکسل

وزیر امورخارجه انگلیس وی پیش از عزیمت به بروکسل گفت: من بر اساس نقش رهبری که بریتانیا از خود نشان داده به همراه فرانسه و آلمان برای حفظ توافق و ترغیب ایران به پایبندی کامل به تعهداتش تلاش می‌کنم.

تلاش انگلیس، آلمان و فرانسه برای حفظ برجام در نشست بروکسل

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از اسکای نیوز، وزرای خارجه اروپا قرار است امروز (دوشنبه 24 تیر) در بروکسل با یکدیگر دیدار و درخصوص چگونگی متقاعد کردن ایران و آمریکا برای کاهش تنش‌ها میان دو کشور و آغاز گفت‌وگو رایزنی کنند.

اختلافت میان تهران و واشنگتن در یک سال گذشته و پس از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، سپس بازگرداندن تحریم‌های ایران و افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه افزایش یافته و موجب تشدید نگرانی‌ها درباره آینده این توافق شده است.

پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا و عدم موفقیت اروپا برای به نتیجه رساندن اقداماتش در راستای حفظ توافق ایران اعلام کرد که اجرای برخی از تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

اکنون سه کشور اروپایی طرف توافق، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان در تلاشند تا راهی برای کاهش این تنش‌ها بیابند. به همین منظور، رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته مشاور ارشد خود را به تهران فرستاد تا پیشنهاداتی را برای متوقف کردن وضعیت فعلی و به دست آوردن زمان بیشتر برای بررسی راه‌های احتمالی آغاز مذاکره میان تهران و واشنگتن ارائه کند.

یک مقام کاخ ریاست جمهوری فرانسه در این باره اظهار داشت: ما به رئیس جمهور روحانی گفتیم که پارامترهای یک وقفه و درنگ کوتاه چه خواهد بود و اکنون نیز منتظر پاسخ ایرانی‌ها هستیم اما خواسته آنها بسیار دور از دسترس است زیرا خواهان لغو فوری تحریم‌ها هستند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز شنبه گفت که تهران در صورت لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای آماده مذاکره با واشنگتن خواهد بود.

بنابر این گزارش، جرمی هانت وزیر امورخارجه انگلیس نیز روز دوشنبه در بروکسل برای جلب حمایت فرانسه و آلمان از توافق هسته‌ای تلاش خواهد کرد. وی پیش از عزیمت به بروکسل گفت: اروپایی‌ها علی‌رغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برای حفظ آن تلاش کرده‌اند. خاورمیانه در حال حاضر نیز یکی از بی ثبات‌ترین نقاط دنیاست اما اگر طرف‌های آن به سلاح هسته‌ای مسلح شوند تهدید علیه بشریت خواهد بود.

وی ادامه داد: من بر اساس نقش رهبری که بریتانیا از خود نشان داده به همراه فرانسه و آلمان برای حفظ توافق و ترغیب ایران به پایبندی کامل به تعهداتش تلاش می‌کنم.

تروئیکای اروپا روز گذشته در یک بیانیه با ابراز نگرانی نسبت به تنش‌های اخیر در منطقه خواستار توقف این وضعیت شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه