English

اردوغان:

مشارکت بسیار ارزشمندی در امنیت سراسر قاره اروپا داشتیم

رییس جمهور ترکیه گفت: ما مشارکت بسیار ارزشمندی در امنیت سراسر قاره اروپا داشتیم، به ویژه در منطقه بالکان. با این حال حمایت و رفتار انسانی‌ای را که از دوستان اروپایی‌مان در این دوران دشوار انتظار داشتیم، دریافت نکردیم.

مشارکت بسیار ارزشمندی در امنیت سراسر قاره اروپا داشتیم

به گزارش خبرگزاری موج، رجب طیب اردوغان ، رییس جمهور ترکیه  در نشست روند همکاری کشورهای جنوبی شرق اروپا در سارایوو گفت: ما مشارکت بسیار ارزشمندی در امنیت سراسر قاره اروپا داشتیم، به ویژه در منطقه بالکان. با این حال حمایت و رفتار انسانی‌ای را که از دوستان اروپایی‌مان در این دوران دشوار انتظار داشتیم، دریافت نکردیم.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رییس جمهور ترکیه افزود: این منطقه با موج مهاجرت‌های نامنظم از سوریه، عراق، افغانستان و آفریقای شمالی روبه‌رو است و "حتی در حالی که کشورهای اروپایی نمی‌توانند بر سر سهمیه‌بندی مهاجرتی به توافق برسند، ترکیه میزبان بیش از چهار میلیون پناهجو از جمله ۳.۶ میلیون مهاجر سوری است" و آنکارا تنها برای سوری‌ها بیش از ۳۷ میلیارد دلار هزینه کرده است.

اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه اقداماتی برای جلوگیری از مهارت غیرقانونی در دریای اژه انجام داده، اظهار کرد، آنکارا بیشتر از بروز تراژدی‌های انسانی در این منطقه جلوگیری کرده است.

وی افزود: شمار مهاجران غیرقانونی‌ای که طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ دستگیر کرده‌ایم از یک میلیون می‌گذرد.

رییس جمهور ترکیه در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای گفت، روند همکاری کشورهای جنوبی شرق اروپا تنها برای کشورهای شرکت کننده مهم نیست، بلکه برای امنیت، صلح و موفقیت کل قاره اروپا اهمیت دارد.

اردوغان اظهار کرد: این روند نقش بسیار مهم در روند پیوستن کشورهای غربی بالکان به نهادهای اروپا آتلانتیک دارد. ترکیه همواره حامی پیوستن کشورهای حوزه بالکان به نهادهای اروپا-آتلانتیک بوده و خواهد بود.

وی تاکید کرد، تصمیم اتحادیه اروپا درباره عضویت مقدونیه شمالی و آلبانی مستقیماً در آینده کل این منطقه تاثیرگذار است.

رییس جمهور ترکیه افزود: اخیراً شاهد آن هستم که سیاست گسترش اتحادیه اروپا توسط برخی از پوپولیست‌های کوته‌فکر متوقف شده و تفرقه‌ها و اختلاف نظرهایی که در سراسر این قاره گسترش یافته، اخیراً نه تنها به یک تهدید برای صلح داخل اروپا بلکه به خطری برای آینده تبدیل شده است. من بر این باورم که رهبران اروپایی از پیوستن بالکان به اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

اردوغان خاطرنشان کرد که روند همکاری کشورهای جنوبی شرق اروپا در دوران ریاست ترکیه که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ خواهد بود، بر مسائلی از جمله مهاجرت، منابع انسانی، حمل و نقل و راه‌های ارتباطی در سراسر این منطقه تمرکز خواهد داشت.

او همچنین به لزوم تاسیس دبیرخانه‌ای دائمی برای روند همکاری کشورهای جنوب شرقی اروپا در صوفیه یا استانبول تاکید کرد.

اردوغان پس از این نشست با رییس جمهور مقدونیه دیدار کرد.

پیش‌بینی می‌شود اردوغان سفر دو روزه خود به سارایوو را پس از شرکت در رویدادی به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا پایان دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی