English

نقش وهابیت در حملات عید پاک سریلانکا

در بیانیه پلیس سریلانکا آمده که الیار ۶۰ ساله در روند آموزش گروهی از عاملان انتحاری که در حملات انتحاری عید پاک دست داشتند، در شهر هامبانتوتا واقع در جنوب سریلانکا حضور داشته است.

نقش وهابیت در حملات عید پاک سریلانکا

به نقل از خبرگزاری رویترز، در بیانیه پلیس سریلانکا آمده است: اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که فرد دستگیر شده روابط نزدیکی با زهران داشته و در عملیات نقل و انتقال پول فعالیت داشته است.

محمد الیار ۶۰ ساله محقق دانش آموخته سعودی و مؤسس مرکز راهبرد اسلامی متشکل از یک مسجد، یک مدرسه مذهبی و یک کتابخانه در شهر کاتانکودی است؛ این شهر زادگاه زهران هاشم ، سرشاخه بمب گذاری‌های عید پاک است.

در این بیانیه همچنین آمده که الیار ۶۰ ساله در روند آموزش گروهی از عاملان انتحاری که در حملات انتحاری عید پاک دست داشتند، در شهر هامبانتوتا واقع در جنوب سریلانکا حضور داشته است.

دو منبع مطلع از جامعه مسلمانان در کاتانکودی گفته اند که بخشی از دیدگاه‌های افراطی زهران به واسطه متون سلفی- وهابی است که از کتابخانه مرکز راهبرد اسلامی و در بازه زمانی دو تا سه ساله خوانده است.

یکی از این افراد گفته است: من عادت داشتم همیشه با او به مرکز بروم او نوشته‌ها و مجلات سعودی‌ها را مطالعه می‌کرد. زهران مثلا شیوه‌های دعا کردن را مورد انتقاد قرار داده و آن را توهین به اسلام ناب می‌دانست. در سال ۲۰۱۶ چنین آموزه‌هایی در سریلانکا وجود نداشت مگر آنکه آن را در ادبیات و نوشته‌های سلفی‌ها بخوانید.

یکی دیگر از این افراد مطلع نیز گفت، ما می‌دانیم که زهران به مرکز می‌رفت اما اطلاعی نداریم که بین او و الیار ارتباطی وجود داشت.

الیار در سال ۱۹۹۰ و یک سال پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود در ریاض این مرکز را تأسیس کرد و به گفته یکی از منابع مطلع، این مرکز به محل اصلی برای گسترش دکترین سلفی در کاتانکودی بدل شد. بخشی از امور مالی این مرکز توسط اهدا کنندگان کویتی و سعودی تأمین شده است.

خبرگزاری رویترز پیش از دستگیر الیار با برخی از اعضای این مرکز گفتگو کرد و آنها گفتند که زهران مشکل ساز بود و آنها به مقام‌های سریلانکا درباره دیدگاه‌های افراطی او هشدار داده بودند.

آنها گفتند که زهران یک دهه قبل زیاد به کتابخانه مرکز می‌آمد اما اخیراً او را ندیده بودند و این مساله را نیز رد کردند که کتاب‌های کتابخانه باعث دیدگاه‌های افراطی او شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی