English

تاکید عراق برای تجارت با ایران

وزیر امور خارجه عراق در تازه‌ترین اظهارات خود به تمایل عراق برای تجارت با کشور همسایه خود تاکید کرد.

تاکید عراق برای تجارت با ایران

به گزارش خبرگزاری موج، وزیر امور خارجه عراق روز چهارشنبه درباره برجام و پیروی از آن اظهار کرد که تحریم‌های ایران یک‌جانبه بوده و بین‌المللی نیستند و از این رو امکان دور زدن آن‌ها وجود دارد.

محمدعلی‌الحکیم همچنین در این باره گفت که کشورش تعهدی ندارد که به تحریم‌های اعمال شده از سوی  آمریکا بر ایران، وفادار بماند و به دنبال دستیابی به گزینه‌هایی برای ادامه تجارت با ایران خواهد بود.

آمریکا در بیستم ماه دسامبر، طول مدت معافیت از تحریم‌های ایران را برای عراق به مدت ۹۰ روز افزایش داد.

تجارت بین دو کشور همسایه با وجود تامین ۴۰ درصدی برق عراق از سوی ایران چیزی به اندازه ۱۲ بیلیون دلار در نظر گرفته می‌شود.

با وجود آن‌که اگر عراق از کاهش تجارت با ایران تا پایان دوره معافیت‌ خود از تحریم‌های نفتی این کشور سر باز زند، ممکن است با محکومیت‌هایی از جانب آمریکا مواجه شود، وزیر امور خارجه این کشور گفت که کشورش می‌خواهد به تجارت با ایران ادامه دهد.

وی در جمعی از خبرنگاران گفت: تحریم ، محاصره یا هر چیز دیگری که نام این ممنوعیت‌ها باشد، یکجانبه بوده و بین‌المللی نیست. ما مجبور نیستیم که از آن‌ها پیروی کنیم.

الحکیم افزود: چند احتمال برای باز نگه داشتن راه ارتباطی تجارت با ایران پیشنهاد شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به دادوستد با دینار عراقی در تجارت دوجانبه اشاره کرد.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق، در ماه گذشته به ایران سفر کرده و درباره تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور با حسن روجانی، همتای ایرانی خود مذاکره کرد.

روحانی پس از این دیدار گفت: مبادلات میان دو کشور به ارزش ۱۲ میلیارد دلار انجام می‌شود و قابل افزایش تا اندازه ۲۰ میلیارد دلار است.

عراق با کمبود ذخایر برق مواجه است و اغلب برق سراسری خانه‌ها به مدت ۲۰ ساعت قطع می‌شود که این امر یکی از عوامل محرک اعتراضات گسترده عراق در تابستان گذشته بود.

این کشور برای جبران این کمبود، ۲۸ میلیون متر مکعب از گاز ایران را روزانه برای تولید برق وارد کرده و به صورت مستقیم تا اندازه ۱۳۰۰ مگاوات از ایران برق وارد می‌کند.

معافیت موقتی فعلی به شرطی داده شده است که عراق برای واردات از ایران، به دلار آمریکا پول پرداخت نکند.

همچنین این دو مقام دولتی عراق که به‌دلیل محرمانه بودن موضوع، مایل نبودند نامشان فاش شود به بلومبرگ گفته بودند عراق هم‌چنان گاز طبیعی و برق از ایران وارد می‌کند و یک حساب بانکی برای پرداخت پول واردات ایران به دینار ایجاد کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه