English

آغاز ریاست رومانی بر اتحادیه اروپا

رومانی امروز ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده می گیرد.

آغاز ریاست رومانی بر اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری موج، اتحادیه اروپا هم‌اکنون با موضع پوپولیستی دولت بوداپست در بخش‌های متفاوتی رو به رو است و اظهارات ژان کلود یونکر ، رییس کمیسیون اروپا نیز بر وجود این شکاف‌ها تاکید کرده است.

یونکر در این باره گفته است: دولت رومانی هنوز به طور کامل درک نکرده است که عهده‌داری ریاست دوره‌ای کشورهای اتحادیه اروپا به چه معناست.

وی با اشاره به وضعیت رومانی که همچنان با فساد و اختلافات عمیق روبروست، گفته: نهاد داخلی رومانی به گونه‌ای است که این کشور نمی‌تواند همانند یک واحد فشرده در اروپا عمل کند.

رومانی به مدت شش ماه از اول ماه ژانویه ریاست اتحادیه اروپا را برعهده می‌گیرد اما اختلافات سیاسی عمیقی در داخل این کشور وجود دارد.

اتحادیه اروپا در دوران شش ماهه ریاست رومانی با مسائل حساسی از جمله بریگزیت و انتخابات پارلمانی رو به رو است که مخالفان اتحادیه اروپا طی آن برای افزایش نفوذ رقابت خواهند کرد.

این نخستین بار است که رومانی ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد و یکی از بزرگ‌ترین حامیان اتحادیه اروپا از زمان پیوستن به آن در سال 2007 بوده است. دولت چپگرای این کشور اما اخیرا در کنار لهستان و مجارستان  رویه‌ای ملی‌گرایانه اتخاذ کرده است.

هر سه این کشورها با اتحادیه اروپا بر سر اصلاحات جنجالی که به گفته منتقدان، حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند، درگیر نزاع هستند.

یکی از دلایل سردی روابط میان بخارست و بروکسل برنامه رومانی برای ایجاد اصلاحات اساسی در نظام قضایی خود است که دولت این کشور هدف آن را مقابله با "سوء استفاده" قضات و دادسان‌ها می‌داند.

کمیسیون اروپا اما بر این باور ایت که این اقدام مبارزه با فساد را در یکی از فسادترین کشورهای اتحادیه اروپا تضعیف می‌کند.

علاوه بر این نگرانی‌ها نشانه‌ای از قصد رومانی برای توقف این برنامه‌ها در دوران ریاست اتحادیه اروپا وجود ندارد.

همچنین پیش‌بینی‌می‌شود که به دلیل اخلافات موجود میان نخست وزیر و رییس جمهور این کشور که از گرایش‌های سیاسی متفاوت این دو ریشه می‌گیرد، رومانی در ریاست اتحادیه اروپا نتواند صدای واحد و متحدی داشته باشد.

نرخ بالای مهاجرت، اختلاف طبقاتی و قطب زدگی جامعه رومانی نیز از جمله دیگر مشکلاتی هستند که این کشور در زمینه به دست گرفتن ریاست اتحادیه اروپا با آن‌ها روبه‌رو است و بر نگرانی کشورهای عضو این اتحادیه درباره توانایی رومانی در مدیریت مسئولیت جدیدش می‌افزاید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی