English

حکم دادگاه عالی پاکستان علیه فتح الله گولن

دادگاه عالی پاکستان در حکمی، گروه فتح الله گولن را به عنوان گروه تروریستی اعلام کرد.

حکم دادگاه عالی پاکستان علیه فتح الله گولن

به گزارش خبرگزاری موج، برخی مقامات عالی ترکیه فتح الله گولن را متهم به دست داشتن در طراحی کودتای نافرجام دو سال پیش می دانند. ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور، به صورت موکد از پاکستان خواست تا تمامی شعبه های مدارس پاک-ترک را در این کشور را تعطیل کرده و کادر آموزشی ترکیه ای این مدارس را از پاکستان اخراج کند. 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که آبان 95 به پاکستان سفر کرده بوده در ملاقات با مقامات عالی این کشور و در سخنرانی خود در پارلمان پاکستان مدعی شده بود که 'سازمان تروریستی فتح الله گولن' تهدیدی برای امنیت پاکستان است. 

فتح الله گولن روحانی ترک تبار ساکن آمریکا بیش از یکهزار مدرسه در 130 کشور دایر کرده و در آن اسلام با قرائت گولن ترویج می شود.

دولت ترکیه مدعی است که گولن با تشکیل گروهی موسوم به «فتو» و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای را سازماندهی کرده است. جنبش فتح‌الله گولن به دست داشتن در کودتای نافرجام ترکیه متهم شده است.

در حکم دادگاه عالی پاکستان، از دولت این کشور خواسته شده تا همه مدارس و موسسات وابسته به شبکه گولن در پاکستان مصادره شده و به بنیاد معارف ترکیه واگذار شود.

بنیاد معارف پیش از این در سال ۲۰۱۶ از سوی دولت ترکیه برای کنترل و مدیریت موسسات وابسته به گولن در خارج از مرزهای ترکیه تاسیس شده بود و این بنیاد، مدارس و نهادهای متعلق به گولن در پاکستان و آذربایجان را مصادره و مدیریت کرده است.

«بکیر بوزداغ» معاون نخست وزیر و سخنگوی وقت دولت ترکیه نیز سال 96 اعلام کرد که مدارس فتح الله گولن در پاکستان، در چارچوب توافق میان دو کشور تعطیل شد.

پاکستان و ترکیه از روابط دوستانه و نزدیک در حوزه سیاسی-دفاعی-نظامی و مناسبات نسبتا گسترده اقتصادی و تجاری برخوردارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه