English

خط و نشان ترکیه برای فرانسه

ترکیه به فرانسه نسبت به حمایتش از یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه هشدار داد.

خط و نشان ترکیه برای فرانسه

به گزارش خبرگزاری موج ، یگان‌های مدافع خلق کرد در مبارزه ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا با شورشیان مشارکت دارند اما مقامات ترکیه آنها را گروه تروریستی می‌دانند که با حزب کارگران کردستان "پ‌ک‌ک" که ارتش ترکیه از سال ۱۹۸۴ با آنها می‌جنگد، در ارتباط هستند.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت، فرانسه از یگان‌های مدافع خلق کرد حمایت می‌کند و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور با نمایندگان آنها دیدار کرده است.

وی در میان خبرنگاران ترکیه با بیان اینکه در مورد اعزام نظامیان فرانسوی به سوریه اطلاعی ندارد اما آنها استقرار کنونی خود را در این کشور حفظ می‌کنند، گفت، اگر حضور آنها برای کمک به آینده سوریه باشد قابل تقدیر است اما اگر برای حمایت از کردها باشد برای کسی سودی نخواهد داشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه از خروج حدود ۲۰۰۰ نظامی مستقر خود در سوریه خبر داد که در کنار ائتلاف عربی-کردی که بخش اعظم آن یگان‌های مدافع خلق کرد هستند، با شورشیان درگیر هستند.

در میان تردید کارشناسان و تحلیل‌گران در توانایی پاریس برای پر کردن این خلأ، امانوئل ماکرون روز یکشنبه درخصوص تصمیم آمریکا درباره خروج نیروهایش از سوریه ابراز تاسف کرد و در نشست خبری در چاد گفت: باید به هم‌پیمان تکیه کرد، از این تصمیم آمریکا متاسفم.

طبق گفته یک منبع آگاه در ریاست جمهوری فرانسه، اعضایی از نیروهای سوریه دموکراتیک که توسط حزب اتحاد دموکراتیک رهبری می‌شوند، روز جمعه با مسؤولان فرانسوی درباره تحولات جدید مذاکره کردند.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد، پاریس و هم‌پیمانانش در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مذاکراتی با واشنگتن درباره چارچوب زمانی و شرایط خروج نیروهای آمریکایی آغاز کرده‌اند و پاریس بر تضمین امنیت همه شرکای ایالات متحده در منطقه و از جمله نیروهای سوریه دموکراتیک راغب خواهد بود.

منابع میدانی نیز روز یکشنبه تاکید کردند، یک کاروان نظامی فرانسوی وارد شهر تل‌ابیض در شمال شرق سوریه شد.

یک منبع نظامی در نیروهای سوریه دموکراتیک در اظهارات مطبوعاتی گفت، این کاروان متشکل از ۹ خودروی نظامی بود که چهار دستگاه از آنها پرچم فرانسه با خود داشتند. وی ادامه داد، دلیل ورود این کاروان نظامی به تل‌ابیض یا منطقه‌ای که از آن آمده‌اند را نمی‌داند.

این در حالی است که ترامپ روز یکشنبه پس از تماس تلفنی با اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود تصریح کرد،‌ ریشه‌کن کردن گروه تروریستی داعش بر عهده اردوغان است، این دو بر تضمین هماهنگی در خروج نیروهای آمریکا از سوریه توافق کردند و وزیر خارجه ترکیه هم اعلام کرد، آنکارا به تنهایی قدرت لازم برای نابودی داعش را دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه