English

متکی تاکید کرد:

آخرین مصاف آمریکا در منطقه با ایران/راه باقی مانده شکست آمریکا و پیروزی ایران

وزیر سابق وزارت امور خارجه کشورمان به آخرین مصاف آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران یک راه دارد و آن پیروزی در برابر آمریکاست.

آخرین مصاف آمریکا در منطقه با ایران/راه باقی مانده شکست آمریکا و پیروزی ایران

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، منوچهر متکی عصر امروز در برنامه «رو در رو» از شبکه چهار سیما، وضعیت آمریکا و متحدانش در منطقه را بررسی و در خصوص آرایش سیاسی منطقه، اظهار کرد: اتفاق چهل سال قبل به رهبری امام خمینی یک اتفاق در ایران بود و یک عکس العمل در خارج از کشور داشت.

وی ادامه داد: در داخل موقعیت شیعیان مطرح بود و امام جمله تاریخی خود را در مورد پرهیز از تفرقه بین شیعه و سنی را مطرح کردند و گویا امام راحل این روزها را و داعش را می دیدند.

وزیر سابق وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: در نگاه نخست با انقلاب ایران سیاسی برخورد شد و در جهان اسلام عربستان داعیه دار اسلام بود و به مرور ویژگی های پیام امام خمینی برای عربستان پایه نگرانی شد و خواستند اسلام در ایران را افراطی عنوان کنند و خود را داعیه دار اسلام اعتدلالی معرفی کردند و دو دهه گذشته و حرکتی را به وجود آوردند تا بگویند ما انقلابی تر از انقلاب امام در ایران هستیم.

متکی تصریح کرد: حمایت از القاعده شروع شد و به داعش ختم شد و ظاهر داستان مقابله با آمریکا بود و در پشت صحنه جواب بدلی از اسلام به دنیا معرفی شود.

وی به فعالیت جوانان در اروپا با داعش پرداخت و ادامه داد: انرژی های موجود را جذب کردند تا از داخل تفکر اسلامی چنین رویکردی را ایجاد کرده و اهداف خود را پیش ببرند.

وزیر سابق امور خارجه همچنین در مورد وضعیت کشور ترکیه بیان کرد: رویکردهای ترکیه در بسیاری از جهات ظرفیت های جدیدی برای جهان اسلام بود و مجموعه تحولات در ترکیه مثبت بوده است و صف آرایی کسانیکه گفتمان وحدت داشتند در مقابل اختلاف افکنان قرار گرفت.

متکی با تفرقه افکنی مبتنی بر عقیده خاطر نشان کرد: رویکرهای الهام بخشی انقلاب اسلامی می تواند همچنان زمینه ساز بیداری اسلامی شود.

وی در پاسخ به طرح مسائل از سوی مراد عنادی مجری برنامه که به تئوری های عربستان مبتنی بر سازش پرداخت، عنوان کرد: در نتیجه خروجی جلسه با عربستان ما سردی را را در چند سالی داشتیم و آمریکایی ها طراحی های مختلفی دارند و نگرانی هایی از سوی مقامات آمریکا در حوزه عربستان وجود دارد.

وزیر سابق امور خارجه افزود: آمریکایی ها نگران هستند تحولاتی در عربستان رخ دهد و خارج از اراده آنها باشد و در مقطعی که آمریکایی ها به دنبال دموکراسی کردن عربستان بودند، انگلیسی ها با این پدیده مخالفت کردند.

متکی همچنین در مورد طرح مسئله معماری جدید که مد نظر آمریکایی ها در منطقه است، بیان کرد: آمریکا سه مرحله دیدگاهی در خاورمیانه دارد مانند موافقت اسلو که هدف تغییر آموزش را جستجو می کرد و آنها آرامش را پشت پرده نمی خواستند و همچنان در صدد کنترل امور بودند تا در ناآرامی ها ظرفیت منطقه کاهش یابد و آمریکایی ها به دنبال ناآرامی منطقه بودند ولو با بیداری اسلامی که ناآرامی ها بر قرار شود.

وی خاطر نشان کرد: در ناآرام کردن منطقه مسئله فلسطین به فراموشی سپرده می شد و منطقه در اختیار اسرائیل قرار خواهد گرفت.

وزیر سابق وزارت امور خارجه همچنین در ایجاد جریان های افراطی در منطقه یادآور شد: آمریکایی ها مطمئن نیستند تا جریان همچنان در ید آنها باقی بماند و آمریکا نگران حرکت های داعش و شکست خوردن آنهاست و از سویی مقاومت که در لبنان شکل گرفت و از نهال نوپا در تحمیل جنگ به اسرائیل موفق بود جریان ها شکل گرفت.

متکی همچنین به انتقال جریان مقاومت به فلسطین اشاره و بیان کرد: کسانی که توانستند در انتخابات آزاد شرکت کنند و دولت قانونی تشکیل شد و در نهایت اثر نهایی در جنگ های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه و وقایع دو هفته قبل گذاشت.

وی همچنین در مورد وضعیت یمن عنوان کرد: برای اولین بار آمریکا با کشوری وارد جنگ شد که هیچ گونه هواپیما و موشکی نداشت و چهار سال جنگ ادامه یافته است و تحلیل مقام رهبری به درستی محقق شد و اسرائیل در این دوره به دنبال تحقق اهداف خود از نیل تا فرات بود.

وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: اعراب دریافتند که پان عربیسم پاسخگوی وضعیت نیست و انقلاب شکل گرفت و یکبار جورج بوش پدر و انتخابات آمریکا اعلام کرد که می خواهم انتخابات آمریکا را بدون لابی عرب ها برنده شوم و موفق نشد.

متکی افزود: آرایش جدید صحنه به نحوی است که آرایش بسیار هوشمندانه است.

وی در مورد دیدار خصوصی نوری مالکی و رئیس سازمان سیا بیان کرد: در تحلیل وضعیت منطقه در بحران جنگ عراق آقای مالکی تحلیلی از برداشت سردار سلیمانی داشت موجب برافروختگی رئیس سازمان سیا شد.

وزیر سابق امور خارجه به تحقق جنگ های نامتقارن مسلمانان با اسرائیل و آمریکا پرداخت و ادامه داد: در یمن هم همین است و در اتاق فکر جنگ خود بررسی می کنند و هیچ کس در دنیا نمی گوید که عربستان در یمن پیروز بوده و سرنوشت محتوم در سوریه، عراق و لبنان رخ داد و با وجود تحمیل جنگ و خرابی ها موفق نشدند.

متکی تاکید کرد: حلقه مفقوده به کنترات گذاشتن سیاست خارجی اتحادیه اروپاست و کوتوله هایی در اروپا قدرت دارند که سیاست خارجی خود رو دو دستی تقدیم آمریکا کردند.

وی افزود: پوتین با تدبیر خوبی وضعیت داخلی روسیه را متحد کرد در قبال غرب و آمریکا و آن زمانیکه مدودف به عرصه آمد متوجه شد آمریکایی ها به آنچه می گویند عمل نمی کنند.

پوتین واقعیات را دیر درک کرد

وزیر سابق وزارت امور خارجه گفت: روسیه باید سال ۹۲ وارد میدان سیاست منطقه می شدند و ۱۲ سال دیر وارد میدان شدند و تحولات منطقه رویکرد جدیدی در روسیه ایجاد کرد و اگر زودتر وارد می شد واقعیات را زودتر درک می کرد.

متکی تاکید کرد: هیچ چیزی آلترناتیو مقاومت نیست و مقاومت ناشی از اعتقاد است و ایران با قطر، عمان و سوریه نشست برگزار می کرد و تحولات منطقه را بررسی می کرد و برای بازسازی لبنان تقسیم کار انجام می شد و برای آنکه غیر مستقیم قطعنامه سازمان ملل به نفع لبنان بچرخد تلاش می کردیم و آن زمان دکتر ظریف سفیر ایران در سازمان ملل بود.

ضعف صهیونیست معامله قرن را شکل داد

وی در خصوص ارتباط فلسطین در مواضع ترامپ عنوان کرد: روند رو به ضعف رژیم صهیونیستی باعث شد معامله قرن شکل گیرد و پیش از ترسیم صلح جویانه هدف تشدید بحران در منطقه را دارد و شخصیت ترامپ بحران زایی و صدور صورت حساب است و نیاز دارد تا بحران وجود داشته باشد.

وزیر سابق امور خارجه به قرار داد ۱۱۰ میلیاردی و ۵۰۰ میلیاردی تسلیحاتی آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا در شرایطی قرار گرفته که خود را رصد کرده که در ۱۶ سال گذشته در هیچ موضوعی پیشرفت نداشته و روز به روز عقب رفته است.

متکی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها تلاش کردند یک تصویر جدید از آمریکا ارائه دهند و ویژگی های جدید آمریکا است که می خواهند دنیا آن را بشناسد و البته چهل سال گذشته ایران را رصد کردند و افزایش فشارها مانند فشار بر میخ است که همچنان مستحکم تر می شود.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی همواره راه صلح را باز گذاشته و به تغییر مقام معظم رهبری برجام یک چرخش قهرمانانه بود.

شکنندگی عربستان در یکصد سال اخیر

وزیر سابق امور خارجه گفت: عربستان روزی اگر در یک گوشه دنیا علیه او اقدام می شد تمام قدرت خود را به کار می بست تا آن اثر خلاف علیه خود را پاک کند و الان در شرایطی است که ترامپ نمی تواند از عربستان دفاع کند و در تاریخ ۱۰۰ ساله خود هیچگاه به این شکنندگی نبود و اگر تدبیر نکنند با موجی مواجه می شوند که توان مقابله با آن را ندارند.

متکی تاکید کرد: این معامله قرن نیست بلکه آمریکایی ها آخرین تلاش خود را می کنند و منطقه به دنبال جنگ با آمریکا نبوده بلکه آمریکا با شعار صلح به جنگ منطقه آماده است.

آمریکا بر طبل تفرقه افکنی در منطقه می کوبد

وی یادآور شد: کوبیدن بر طبل تفرقه تلاش آمریکا در منطقه بوده است و در تقریب مذاهب هم شاهد تلاش سعودی ها و آمریکا در ایجاد تفرقه بودیم و در این آخرین مصاف قرن آمریکایی ها به نتیجه نمی رسند و یک گزینه دارند که ما را شکست دهند و ما هم یک گزینه داریم و آن پیروزی در برابر آمریکاست.

وزیر سابق وزارت امور خارجه تصریح کرد: اندیشه امام را مقام معظم رهبری با تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی پایه گذاری کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    انشاءالله که آمریکا و هم پیمانانش رو شکست میدهیم

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه