English

دادستانی عربستان اعلام کرد:

۵ تن در رابطه تکه تکه شدن خاشقچی حکم اعدام گرفتند

دادستان کل عربستان امروز (پنجشنبه) نتایج تحقیقات درخصوص پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول را اعلام کرد.

۵ تن در رابطه تکه تکه شدن خاشقچی حکم اعدام گرفتند

 به گزارش خبرگزاری موج، معاون دادستان کل عربستان در رابطه با تکه تکه شدن خاشقچی گفت: ۲۱ تن در رابطه با این پرونده دستگیر شده‌اند، ۱۱ تن به صدور دستور و دست داشتن در عملیات قتل وی متهم شده‌اند که ۵ تن از این افراد به اتهام مشارکت در این جنایت به اعدام محکوم شده‌اند.

وی افزود: آمر اصلی این پرونده معاون سابق  رئیس سازمان اطلاعات است که به "فرمانده مأموریت" دستور داده بود خاشقچی را به عربستان بازگردانند و اگر متقاعد نشد، با زور بازگردانده شود. "سرتیم مأموریت" تیمی ۱۵ نفره برای مهار و بازگرداندن خاشقجی تشکیل داد که شامل سه گروه بود؛ گروه مذاکره‌کننده، امنیتی و لجستیک. سرتیم مأموریت به این معاون سابق پیشنهاد کرده که سعود القحطانی، یکی از همکاران سابق و مشاور سابق دیوان پادشاهی مأمور شود تا ریاست تیم مذاکره کننده را قبول کند چون خاشقجی را از قبل می‌شناخته است.

به گفته معاون دادستانی، معاون رئیس اطلاعات با قحطانی تماس گرفته تا یک نفر را رئیس تیم مذاکره کننده قرار بدهد. قحطانی نیز پذیرفته و جلسه مشترک با سرتیم مأموریت برگزار کرده است. وی در این جلسه اطلاعاتی از خاشقچی در اختیار تیم سعودی قرار داده و حضور او در خارج از عربستان را خطری برای امنیت ملی عربستان دانسته است.

وی دخالت دستگاه پزشکی قانونی را رد کرد و گفت: سرتیم مأموریت با متخصص امور جنایی تماس گرفته تا اگر متوسل به زور شد، شواهد را پاک کند. این کار به شکل خودسرانه انجام شده است. این فرد حتی با یک فرد همکار محلی در ترکیه تماس گرفته تا اگر به زور متوسل شدند، مکانی امن را آماده کند. رئیس تیم مذاکره کننده بعد از آگاهی از وضعیت داخلی کنسولگری دریافته که اگر مذاکره شکست بخورد، انتقال شخص قربانی به مکان امن سخت خواهد بود. بنابراین تصمیم گرفت که اگر مذاکره شکست خورد او را بکشند که حادثه سرانجام به قتل منتهی شده است. 

دادستانی درباره شیوه قتل نیز گفت مشاجره، درگیری، بستن دست‌ها و تزریق مقدار زیاد ماده بیهوشی رخ داده که به مرگ قربانی منجر شده است. آمر و مجریان که تعدادشان پنج نفر است شناسایی شده‌اند و اعتراف کرده‌اند، جسد قربانی بعد از قتل، تکه‌تکه شده و به خارج از ساختمان کنسولگری انتقال داده شده است.

 

محل جسد خاشقجی هنوز معلوم نشده است

به گفته وی تحقیقات نشان داده که جسد خاشقجی بعد از قطعه قطعه شدن توسط ۵ تن از کنسولگری خارج و به همدستی در استانبول تحویل داده شده است. این تیم از سوی ۴ تن حمایت لجستیکی شده‌اند. با چهره‌نگاری، تصویری از همدست ترکیه‌ای بدست آورده‌ایم که آن را تحویل آنکارا خواهیم داد.

دادستانی ضمن تایید این مساله که فردی با پوشیدن لباس، عینک و ساعت خاشقجی از کنسولگری خارج شده گفت که دوربین‌های مدار بسته نیز قبل از قتل توسط یکی از متهمین از کار انداخته شده بود.

وی همچنین اعلام داشت محل جسد خاشقجی هنوز معلوم نشده است و البته هنوز سعود القحطانی تحت بازجویی بوده و همچنین ممنوع السفر شده است.

دادستانی عربستان اعلام کرد، پیشتر از ترکیه خواسته بود که شواهد و مدارک موجود از جمله اصل تمامی فایل‌های صوتی مربوط به این پرونده را تحویل ریاض دهد و اینکه ساز و کار ویژه همکاری در مورد این پرونده با ترکیه امضا شود تا آنکارا نتایج تحقیقات خود را در اختیار آنها قرار دهد و هنوز دادستانی در انتظار مدارکی است که از ترکیه درخواست کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی