English

ترامپ:

مساله قدس را از روی میز مذاکرات حذف کردیم

رئیس جمهور آمریکا درباره طرح پیشنهادی‌اش برای حل مساله فلسطین گفت: ما مساله قدس را از روی میز مذاکرات حذف کردیم.

مساله قدس را از روی میز مذاکرات حذف کردیم

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بامداد امروز (چهارشنبه) در سخنرانی خود درباره طرح پیشنهادی‌اش برای حل مساله فلسطین اظهار داشت: ما مساله قدس را از روی میز مذاکرات حذف کردیم.

ترامپ با اشاره به هفته‌ای که تصمیم خود درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اعلام کرد، اظهار داشت که در آن هفته تماس تلفنی متعددی از سوی مقامات کشورهای دیگر با او برقرار شده بود و آنها از وی خواسته بودند که از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن قدس چشم پوشی کند.

وی در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرده است، پنج روز قبل از اعلام تصمیم خود، دیگر به هیچ تماس تلفنی پاسخ نداده و به گفتن این مساله به آنها بسنده کرده است که «من هفته آینده با شما تماس خواهم گرفت؛ چرا که می‌دانم از من چه می‌خواهید.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه سخنانش تاکید کرد: این تصمیم باید چند سال پیش اتخاذ می‌شد هر چند که در گذشته توافق صلح تلخی با فلسطینیان به امضا رسیده بود و شما می‌دانید که من چه می‌گویم.

وی افزود: تصمیم من درست بود. ما قدس را از روی میز مذاکرات برداشتیم. هر باری که مذاکرات صلح برگزار می‌شد، ما نمی‌توانستیم از مانعی به نام به رسمیت شناختن قدس عبور کنیم و از همین رو، من تصمیم گرفتم آن را از روی میز مذاکرات حذف کنم.

این اولین باری است که ترامپ اظهاراتی با این شدت و حدت بیان می‌کند و این در حالی است که که روزنامه صهیونیستی "اسرائیل الیوم" (یسرائیل هیوم) ماه گذشته به نقل از یک مسؤول نزدیک به کاخ سفید اعلام کرده بود که اعلام معامله قرن به بعد از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در تاریخ شش نوامبر آینده موکول می‌شود؛ چرا که احتمال دارد مفاد این طرح که مستلزم امتیازدهی رژیم صهیونیستی است، بر نامزدی نمایندگان حزب جمهوری خواه تاثیر بگذارد.

این اظهارات ترامپ نشان می‌دهد که افشاگری‌های روزنامه‌های آمریکایی درباره به رسمیت شناخته شدن "ابو دیس" به عنوان پایتخت فلسطین صحت دارد و ترامپ بر این مساله تاکید دارد که قدس باید کاملا از میز مذاکرات اسرائیلی -  فلسطینی خارج شود.

در همین راستا، احمد التمیمی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و رئیس اداره حقوق بشر در این سازمان گفت: اظهارات دونالد ترامپ ادامه سیاست جانبدارانه آمریکا از اسرائیل و ادامه توهمات آمریکا درباره امکان اجرای معامله قرن است.

وی گفت: نمی‌دانیم ترامپ از چه مذاکراتی حرف می‌زند. قدس در قلب‌های مردم فلسطین و جهان عرب و اسلام است و اگر بتواند این مساله را از میز مذاکرات حذف کند هرگز نمی‌تواند آن را از قلب‌های ما خارج کند.

التمیمی بر موضع مقامات فلسطینی از جمله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره مخالفت با معامله قرن تأکید کرد و گفت: آمریکا حتی یک فلسطینی را نخواهد یافت که با سیاست‌های واشنگتن موافق باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی