English

وزیر خارجه چین:

برجام، یک توافق چندجانبه بین‌المللی است

وزیر امورخارجه ‌چین گفت: برجام، یک توافق چندجانبه بین‌المللی است و به همین علت تمام کشورهای عضو آن ملزم هستند از بقای این توافق اطمینان حاصل کنند. اگر نتوان این توافق را حفظ کرد، این کار فقط به منافع ایران ضربه نخواهد زد، بلکه به صلح در خاورمیانه و اعتبار نظم جهانی بین‌المللی آسیب وارد خواهد کرد.

برجام، یک توافق چندجانبه بین‌المللی است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ یی وزیر امور خارجه چین که برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک به وین پایتخت اتریش سفر کرده است، در نشستی خبری با کارین کنیسل همتای اتریشی خود با اشاره به برجام گفت: خروج آمریکا از توافق سبب شده است پرسش‌هایی در این خصوص مطرح شود که چگونه این توافق می‌تواند ادامه یابد و اینکه این مسیر به کجا منتهی خواهد شد.

وانگ یی افزود: من فکر می‌کنم که برجام، یک توافق چندجانبه بین‌المللی است و به همین علت تمام کشورهای عضو آن ملزم هستند از بقای این توافق اطمینان حاصل کنند. اگر نتوان این توافق را حفظ کرد، این کار فقط به منافع ایران ضربه نخواهد زد، بلکه به صلح در خاورمیانه و اعتبار نظم جهانی بین‌المللی آسیب وارد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به همین علت باید به این مسئله فکر کنیم که چگونه می توانیم از ادامه اجرای این توافق اطمینان یابیم. از این‌رو، نشست وزرای امورخارجه (کشورهای طرف برجام) در شرایط زمانی مناسبی برگزار می‌شود. این نشست در این شرایط ضروری است.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین در ادامه گفت: اطمینان دارم که ما پیامی واحد، قاطع و قوی منتقل و به عنوان اعضای این توافق تاکید خواهیم کرد که ما به آن پایبند خواهیم ماند. این مسئله به سه اصل مهم مربوط است. نکته اول اینکه باید به چندجانبه گرایی پایبند بمانیم. نکته دوم اینکه باید اطمینان حاصل کنیم مشکلات ازطریق راه‌های دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز حل و فصل می‌شود. نکته سوم نیز اینکه باید از ثبات در این منطقه از جهان اطمینان حاصل کنیم.

وی تاکید کرد: به همین علت از تمامی کشورها می‌خواهم تا عزم سیاسی خود را به راه‌حل‌های واقعی تبدیل کنند. چین حاضر است به همراه همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان به این توافق پایبند بماند.

نشست وزیران امورخارجه ایران و دیگر طرف‌های برجام، یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان قرار امروز (جمعه) ساعت ۱۳:۳۰ به وقت تهران برای بررسی وضعیت پیرامون ادامه اجرای این توافق پس از خروج آمریکا و تلاش این کشور برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران برگزار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه