English

کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با موج:

حمایت ترکیه از آمریکا زمینه ساز تجزیه سوریه می شود

قائم مقامی گفت: حمایت ترکیه از رویکرد آمریکا در سوریه مجوزی هم برای افزایش همکاری های واشنگتن با عوامل پ.ک.ک است که در نهایت به تجزیه سوریه منجر خواهد شد.

حمایت ترکیه از آمریکا زمینه ساز تجزیه سوریه می شود

علی قائم مقامی درباره حمایت ترکیه از حمله موشکی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه و تاثیر این موضوع مذاکرات آستانه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: حضور ترکیه در نشست های آستانه و سوچی از روی اجبار و ناچاری بود. زیرا پیش از این نشست ها محور غرب، ترکیه، اسرائیل و ارتجاع عرب درصدد تصرف حلب بودند تا از آن طریق به سمت دمشق پیشروی کنند و بشار اسد را از حکومت ساقط کنند اما پس از آزادسازی حلب از گروه های تروریستی جبهه النصره، احرارالشام و جیش اسلام، ترکیه مجبور شد در این کنفرانس های سه جانبه شرکت کند.

آزادسازی حلب باعث شد ترکیه به اجبار به سمت ایران و روسیه متمایل شود

وی افزود: در واقع اگر حلب به دست نیروهای ارتش سوریه نمی افتاد ترکیه به‌هیچ‌وجه حاضر به شرکت در آستانه نمی شد. زیرا پیش از این نشست، ترکیه در تلاش بود پای آمریکا را به سوریه باز کند و تاکید داشت آمریکا با مداخله در سوریه، این کشور را مانند عراق اشغال کند و اسد را کنار بزند اما اوباما قبول نکرد. با روی کار آمدن ترامپ، اردوغان امیدوار بود این اتفاق رخ دهد و ترامپ هم قول چنین کاری را داد و از این طریق جلو نفوذ ایران، حزب الله و روسیه در سوریه گرفته شود. 

این کارشناس مسائل ترکیه خاطر نشان کرد: ترامپ علی رغم گذشت یک سال وارد سوریه شد و در شمال این کشور 20 پایگاه نظامی ایجاد کرد و 2 تا 5 هزار نظامی در این منطقه به ویژه شرق فرات تا دیرالزور مستقر کرد. ترکیه هم در غرب فرات از طرابلس تا الباب و همچنین عفرین حضور یافت که نتیجه آن در اختیار گرفتن حدود 4200 کیلومتر مربع از خاک سوریه در دست آنکارا و متحدانش از جمله ارتش آزاد بود. لذا در راستای پیگیری سیاست براندازی در سوریه، ترکیه از حملات موشکی اخیر غرب حمایت کرد و رئیس جمهوری این کشور آن را اقدامی مثبت دانست. 

قائم مقامی ادامه داد: ترکیه با زیر پا گذاشتن قراردادهای آستانه و سوچی، دوباره با ناتو و آمریکا بیعت کرد و عملا گفت که متحد آمریکا است و در عین همکاری با ایران و روسیه، این اتحاد را خدشه دار نخواهد کرد. اما اردوغان با این کار آبرو خود و حزبش را برد. چنانکه رهبران سایر احزاب ترکیه از جمله حزب وطن و جمهوری خلق حمایت موشکی را نوکری امپریالیسم توصیف کردند و گفتند که عدالت و توسعه با این کار به جهان اسلام خیانت می کند. 

ترکیه به دنبال از بین بردن نفوذ ایران و حزب الله در سوریه است

وی با اشاره به سابقه روابط حزب عدالت و توسعه با اسرائیل در یک دهه اخیر تصریح کرد: رهبران این حزب امیدوار بودند با ایجاد همکاری میان اسد و اسرائیل، نفوذ اسرائیل و حزب الله را از بین ببرند اما در این راه موفق نشدند با این حال همان استراتژی توسط آنکارا دنبال می شود. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد حمایتی ترکیه از حمله موشکی غرب، منجر به شکست نشست بعدی آستانه خواهد شد گفت: اردوغان به پیمان آستانه و سوچی خیانت کرد اما از این سیاست هم ضربه خواهد خورد. زیرا یگان های مدافع خلق و حزب دموکراتیک که وابسته به پ.ک.ک هستند تحت امر آمریکا عمل می کنند و به نوعی پیاده نظام این کشور در شرق فرات تا رقه، دیرالزور و منبج هستند و ترکیه از این مساله احساس خطر می کند. با این حال حمایت از رویکرد آمریکا مجوزی هم برای افزایش همکاری های واشنگتن با عوامل پ.ک.ک است که در نهایت به تجزیه سوریه نیز خواهد انجامید. 

قائم مقامی با اشاره به حضور کشورهای مختلف در سوریه تاکید کرد: آمریکا در طول مرزهای عراق و سوریه حضور دارد. روسیه در غرب این کشور است و چندین پایگاه نظامی در اختیار دارد. حزب الله، ایران و ارتش سوریه هم که 70 درصد کشور را در دست دارند بخش دیگری از این چیدمان هستند. علاوه بر این آمریکا از طرفی تلاش دارد با محور قرار دادن کنفرانس ژنو، آستانه و سوچی را از رده خارج سازد و با بسیج دیگر کشورها، سوریه را هم مانند عراق در اشغال خود بگیرد. ولی ارتش سوریه، حزب الله، ایران و روسیه مانع این سیاست آمریکا خواهند شد. 

وی در پایان درباره آینده سیاست های ترکیه در سوریه اظهار داشت: کشورهای غربی مایل هستند ترکیه را از محور ایران و روسیه جدا کنند و آستانه را به شکست برسانند. زیرا خودشان در این نشست نیستند و لذا نمی توانند نقشی در حل بحران سوریه ایفا کنند. اما ترکیه نباید در دام غرب افتد و رابطش را با ایران و روسیه خدشه دار سازد. ضمن آنکه برخی احزاب مخالف حزب عدالت و توسعه پیشنهاد می کنند حل این بحران باید بدون حضور قدرت های فرامنطقه ای روسیه و آمریکا و تنها از طریق چهار کشور ایران، عراق، ترکیه و سوریه صورت گیرد که پیشنهاد معقولی به نظر می رسد. اما اگر آنکارا بخواهد در محور غرب قرار گیرد و با کشورهای منطقه درگیر شود تحت سلطه کامل غرب می رود و سیاست توازن قوا در سیاست خارجی خود را از دست می دهد در حالی که این کشور در حوزه هایی مانند انرژی و توریسم تا 70 درصد به ایران و روسیه وابسته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی