English

واکاوی اظهارات ترامپ در مورد خروج نیروی نظامی امریکا از سوریه

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی بر این تاکید کرد که خیلی زود نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد.

واکاوی اظهارات ترامپ در مورد خروج نیروی نظامی امریکا از سوریه

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با اظهاراتی تامل برانگیز بر خروج نیروهای آمریکا از سوریه تاکید کرد در حالی که تنها چند روز قبل بین آمریکا و روسیه جنگ لفظی شدیدی وجود داشت و واشنگتن در واکنش به عملیات نظامی روسیه در غوطه شرقی دمشق تهدیداتی در قالب اقدام نظامی مطرح کرده بود.

اظهارات ترامپ در مورد خروج آمریکا از سوریه

 اظهارات ترامپ درباره عقب‌نشینی قریب‌الوقوع از سوریه با بیشتر تحلیل ها و گزارشات در مورد موضع دولت ایالات متحده آمریکا در مورد حضور نیروهای نظامی آن ها در سوریه و تقابل و رویارویی آن ها با ایران و گروه های نیابتی آن در جنگ داخلی سوریه و همچنین به شکست کشاندن طرح روسیه در آینده سوریه در تضاد است.

دونالد ترامپ بر این تاکید کرد : « ما به زودی از سوریه خارج خواهیم شد. اجازه دهیم دیگران ادامه کار را به دست بگیرند. خیلی زود،‌ خیلی زود از سوریه خارج می شویم. ما خیلی زود صد درصد قلمرو آنها را که به آن خلافت می گفتند، باز پس گرفتیم. اما ما خیلی زود از آنجا خارج خواهیم شد. خیلی زود به کشور خودمان بر می گردیم، جایی که به آن تعلق داریم و می خواهیم آنجا باشیم. آمریکا میلیاردها دلار در خاورمیانه خرج می‌کند، در حالی که زیرساخت‌های خودش نیاز به سرمایه گذاری دارد.»

دونالد ترامپ در این جملات خود زمانی برای خروج از سوریه مشخص نکرد و هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در واکنش به پرسش خبرنگاران در این زمینه گفت او از این موضوع اطلاعی ندارد. نیروهای دموکراتیک سوریه هم که متحدان مسلح آمریکا در سوریه هستند از برنامه آمریکا در این زمینه ابراز بی اطلاعی کردند.

آمریکا بیش از دوهزار پرسنل نظامی در شرق سوریه دارد که با نیروهای مسلح محلی برای مبارزه با گروه داعش همکاری می کنند اما تلاش کرده اند درگیر جنگ سوریه نشوند.

 شهرام چوبین مدیر تحقیقاتی مرکز سیاست امنیت مرکز ژنو و کارشناس امور خاورمیانه بر این تاکید کرد: « خروج از سوریه در این مقطع، آمریکا را از داشتن هر گونه نفوذی در آینده سوریه، محروم می کند و به این معنی خواهد بود که آمریکا در هر گونه بازسازی آتی هم نقشی نخواهد داشت».

 وی همچنین شانس دستیابی به راه حل سیاسی را نیز کم ارزیابی می کند و می گوید « چون رابطه با روسیه هم خیلی بد است، شانس ایجاد یک هماهنگی برای نوعی توافقی که مورد حمایت بازیگران منطقه ای هم باشد، کمرنگ است. چون اگر قدرت های خارجی اصلی نتوانند بر سر این موضوع توافق کنند، شانس اینکه قدرت های منطقه ای بخواهند در این زمینه به نتیجه برسند وجود نخواهد داشت».

در همین راستا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در واکنش به این اظهارات بر این تاکید کرد که آمریکا باید در سوریه حداقل در میان مدت باقی بماند.

این در حالی است که مواضع دونالد ترامپ در مورد خروج نیروی نظامی آمریکا از سوریه درست بر خلاف مقامات سیاسی سابق و جدید است. در گذشته رکس تیلرسون وزیر امورخارجه سابق آمریکا بر این تاکید کرده بود آمریکا باید "با حضور نظامی خود اطمینان حاصل کند که داعش دوباره سر بر نخواهد آورد" و همچنین جیمز متیس وزیر دفاع هم موافق این نظر بود

جان بولتون رئیس مشاور امنیت ملی جدید که بتازگی منصوب شده و مایک پمپئو -نامزد پیشنهای آقای ترامپ برای وزارت خارجه- هم مسئله سوریه را فراتر از داعش دانسته‌اند. جان بولتون گفته است: "حال که داعش دارد سقوط می‌کند باید مانع جاه‌طلبی‌های ایران شد." آقای پمپئو هم گفته که ماموریت نیروهای آمریکا در سوریه باید به مبارزه با "ایران و نیروهایی که به نیابتش می‌جنگند" تغییر کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه