English

حذف آمریکا از توافق تجاری جدید ۱۱ کشور دو سوی اقیانوس آرام

11 کشور دو سوی اقیانوس آرام با کنار گذاشتن آمریکا 'قرارداد همکاری تجاری بین اقیانوسیه» (CPTPP) را با هدف جایگزینی قرارداد تی پی پی در «سانتیاگو» پایتخت شیلی امضا کردند.

حذف آمریکا از توافق تجاری جدید 11 کشور دو سوی اقیانوس آرام

به گزارش خبرگزاری موج، «داتو سری مصطفی محمد» وزیر صنعت و بازرگانی بین المللی مالزی خبر داد که کشورهای امضا کننده، استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مکزیک، نیوزلند، پرو، سنگاپور و ویتنام بودند که در 2 طرف اقیانوس آرام قرار دارند.

وی در بیانیه‌ای اظهار کرد: با وجود غیبت آمریکا، مالزی همچنان به بازار کشورهایی مانند کانادا، مکزیک و پرو راه دارد که می‌تواند از طریق آن‌ها با دیگر کشورها نیز تجارت داشته باشد.

وزیر بازرگانی مالزی همچنین عنوان کرد که جدا از دسترسی به بازار، این قرارداد به اداره بهتر بخش‌های مختلف اقتصادی نیز کمک می‌کند و در نهایت باعث بهبود همکاری‌های اقتصادی می‌شود.

وی افزود: مالزی باور دارد که این قرارداد به ما کمک می‌کند تا برنامه سرمایه گذاری خود را بیشتر تبلیغ کنیم و چالش‌های وضعیت جهانی اقتصاد را تسکین دهیم.

به گفته او، این قرارداد به شرکت‌های مالزیایی این امکان را خواهد داد تا حضور خود را در فراسوی مرزهای مالزی گسترش بدهند.

مقامات مالزیایی امیدوارند که چنین قراردادی این کشور را به عنوان مقصد سرمایه گذاری‌های خارجی تبلیغ کند.

«مصطفی محمد» همچنین ابراز امیدواری کرد که این قرارداد باعث بیشتر شدن تنوع کالا در بازار می‌شود که در نهایت به نفع مصرف کنندگان این کشور است.

توافق بر سر امضای این قرارداد حدود 2 ماه پیش در توکیو و در پی هشت دور مذاکرات به دست آمده بود.

وزیر صنعت و بازرگانی مالزی همچنین اظهار کرد: آن چه که دنیا به آن در حال حاضر نیاز دارد، بیشتر شدن همکاری‌های تجاری به جای ایجاد محدودیت‌ها است.

در واقع 11 کشور دو سوی اقیانوس آرام که قرار بود توافق تجاری موسوم به 'تی.پی.پی' را با همراهی واشنگتن اجرا کنند، اما با روی کار آمدن 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا موفق به این اقدام نشدند، و سرانجام بدون حضور آمریکا توافق جدیدی را در شیلی با عنوان سی پی تی پی پی امضا کردند.

این اقدام بیانگر این موضوع است که بدعهدی آمریکا به پیمان ها و توافق های بین المللی که با روی کار آمدن 'دونالد ترامپ' افزایش یافته است، باعث نشد که کشورهای عضو 'تی.پی.پی' هم به خواست آمریکا تن دهند و از تحقق این توافق تجاری روی گردانند. 

کشورهای عضو این توافق از جمله مالزی، برونئی، سنگاپور و ویتنام در کنار هفت کشور دیگر شامل استرالیا، کانادا، شیلی، ژاپن، مکزیک، نیوزیلند و پرو معتقدند که حضور 500 میلیون نفر جمعیت در قالب این توافق (بدون حضور آمریکا) رقم قابل توجهی است که ضرورت اجرایی شدن آن را مورد تاکید قرار می دهد. 

کشورهای عضو این توافق تجاری که اکنون بدون حضور آمریکا قرارداد 'تی.پی.پی' با عنوان جدیدی بنام 'توافق جامعه دو سوی اقیانوس آرام' (سی.ای.تی.پی.پی) احیا کردند، معتقدند با برداشته شدن و یا کاهش تعرفه وارداتی برخی کالاها این پیمان یک نوع توافق تجارت آزاد محسوب می شود که تاکنون نمونه ای از آن وجود نداشته است. 

این توافق در هفته ای میان این 11 کشور امضا شد که ' ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد تصمیم خود در خصوص تعرفه واردات استیل و آلومینیم را اعلام کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه