English

عصائب اهل الحق عراق:

حضور نیروهای آمریکا در عراق تجاوز به حاکمیت و نقض قوانین اساسی این کشور است

سخنگوی جنبش مقاومت «عصائب اهل الحق» عراق در اظهاراتی بیان کرد که مردم عراق، آمریکایی‌ها را از در بیرون کردند و حال آنها می‌خواهند از پنجره وارد شوند.

حضور نیروهای آمریکا در عراق تجاوز به حاکمیت و نقض قوانین اساسی این کشور است

به گزارش خبرگزاری موج، «لیث العذاری» سخنگوی دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق در اظهاراتی بیان کرد که حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق هیچ دلیل قانونی ندارد و نقض قانون اساسی کشور است. حضور آمریکا در خاک عراق، تجاوز به حاکمیت این کشور و رد خواست ملت عراق است که مخالف حضور نیروهای خارجی در کشورند.

العذاری تصریح کرد: گروه‌های مقاومت عراق، برای مقابله با هرگونه حضور خارجی‌ها،  استدلال قانونی دارند و این را تمامی شریعت‌های آسمانی و قوانین بین‌المللی ضامن حاکمیت عراق، تایید می‌کنند. آمریکایی‌ها تلاش‌ می‌کنند که از غفلت ملت عراق که آنها را در سال 2011 از در اخراج کردند، سوء استفاده کنند و با این بهانه‌های واهی از پنجره  بار دیگر وارد کشورمان شوند.

وی افزود: هیچ دلیل قانونی برای حضور آمریکایی‌ها در عراق نیست و هر طرف سیاسی که دلیلی برای باقی ماندن این نیروها دارد، آن را ارائه کند. اما این دلیل نباید با قانون اساسی و مصوبات پارلمان در تعارض باشد.

نخست وزیر عراق و فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور در 9 دسامبر 2017، پایان داعش در عراق و بازپس‌گیری سراسر این کشور را اعلام کرده بود. با اعلام پایان داعش در عراق، برخی از گروه‌ها و  مقامات عراقی از جمله جریان صدر، عصائب اهل الحق و ..خواستار پایان حضور نظامی نیروهای خارجی در این کشور شدند.  موج درخواستها برای خروج نظامیان آمریکایی با حمله جنگنده‎های آمریکایی در ماه فوریه پیش، در منطقه البغدادی واقع در غرب استان الانبار و  کشته و زخمی کردن 20 عراقی تشدید شد.

مداخله آمریکا در عراق

واشنگتن قصد ندارد حتی یک سربازش را در شرایط کنونی از عراق خارج کند

حیدر العبادی در پی این اعتراض‌ها در ششم فوریه سال جدید میلادی، بار دیگر بر طرح بغداد برای کاهش تعداد نیروهای ائتلاف آمریکایی مستقر در عراق به شکل تدریجی در مرحله آینده تاکید کرد اما «اریک باهون» سخنگوی پنتاگون این مسئله را تکذیب کرد و گفت: واشنگتن قصد ندارد حتی یک سربازش را در شرایط کنونی از عراق خارج کند.

پس از فشارهای واشنگتن بر بغداد، نخست وزیر عراق در حاشیه حضورش در نشست امنیتی مونیخ از حضور آمریکا در عراق، حمایت کرد و با اشاره به اینکه کشورش در مرحله پس از شکست داعش، نیازمند آموزش و حمایت در دو بعد لجستیک و اطلاعاتی است گفت: پس از شکست داعش، ما باید عدم بازگشت به گذشته را تضمین کنیم..باید آموزش نیروهای عراق و حمایت لجستیکی و اطلاعاتی از آنها ادامه یابد..مرحله کنونی بسیار حساس است و ما نباید موفقیت‌های حاصل شده را ضایع کنیم..ما به زمان نیاز داریم تا بار دیگر تروریسم همانند زمانی که نظامیان آمریکایی در سال 2011 از عراق عقب‌نشینی کردند، به کشور بازنگردد. مرحله آتی، مرحله ثبات و بازسازی است و ما نمی‌خواهیم که مسئله امنیت موجب عقب‌رفت ما شود.

وی تاکید کرد که نمی‌خواهد اشتباه روی داده در سال 2011 را تکرار کند زیرا عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از عراق، پس از یک سال و چند ماه به نفوذ تروریست‌ها در برخی مناطق منجر شد و این امر، زمینه‌ساز ورود داعش به عراق و اشغال شهرهای آن به طور کامل شد. لذا حضور نیروهای خارجی و حمایت لجستیکی و اطلاعاتی آنها در کشور، ضامن موفقیت آموزش نظامیان عراقی خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه