English

وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه:

پیشنهاد مشارکت به جای عضویت در اتحادیه اروپا را نمی پذیریم

وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه گفت: آنکارا با پیشنهاد مشارکت امتیازی به جای عضویت در اتحادیه اروپا موافق نیست.

پیشنهاد مشارکت به جای عضویت در اتحادیه اروپا را نمی پذیریم

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از اسپوتنیک، اخیرا اتحادیه اروپا به پیروی از طرح رئیس جمهور فرانسه، به آنکارا پیشنهاد کرده از آنجا که از سرگیری روند پیوستن ترکیه به این اتحادیه در شرایط کنونی ممکن نیست، دو طرف طرح مشارکت را در پیش بگیرند. به این معنی که در پرونده‌های مهم مانند پناهجویان و مسائل دفاعی همکاری کنند تا شرایط برای به جریان افتادن دوباره روند عضویت محیا شود.

عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپا ترکیه در این رابطه اعلام کرد: به ما مشارکت امتیازی پیشنهاد شده است. ما این پیشنهاد را بدون بررسی رد می‌کنیم. هیچ کس این حق را ندارد که وضعیت «درجه دو» را در روابط اتحادیه اروپا با ترکیه پیشنهاد دهد.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا نباید ترکیه را به عنوان یک کمپ پناهجویان و یا مقر نظامی تلقی کرده و بر این اساس تصور کند که همکاری‌ها تنها در حوزه پناهجویان و مبارزه با تروریسم امکانپذیر است.

چندی قبل مولود چاووش‌اوغلو در اظهاراتی درباره روند مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت: آنکارا نمی‌تواند 50 سال دیگر نیز منتظر عضویت در این اتحادیه باشد. دیگر مردم در این باره صبر و تحمل ندارند.

همچنین «رجب طیب اردوغان»، رییس جمهور ترکیه در جریان سفرش به فرانسه، در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود گفت: نخستین گام‌های تلاش ما برای پیوستن به اروپا به سال 1963 بازمی‌گردد و هم اکنون پس از گذشت 54 سال متاسفانه ترکیه هنوز منتظر پیوستن به این اتحادیه است.

روابط بین ترکیه و اروپا سال گذشته میلادی و در پی یکسری دستگیری‌های گسترده و اخراج‌ها از سوی دولت اردوغان پس از کودتای 15 ژوئیه 2016 به سردی گرویده است. این روابط پس از آنکه تعدادی از مقامات در کشورهای مختلف مانع برگزاری راهپیمایی‌های سیاسی برخی از وزرای ترکیه‌ای برای حمایت از رفراندوم افزایش اختیارات ریاست جمهوری ترکیه شدند، بدتر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی