English

وزیر امور خارجه‌ ترکیه فردا (شنبه) به آلمان سفر می‌کند/باید از دیپلماسی بلندگو خودداری کرد

وزیر امور خارجه‌ ترکیه اعلام کرد، بزرگترین انتظاری که کشورش از آلمان دارد این است که رویکردی مصمم در پایان دادن به فعالیت‌های جنبش گولن و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.ک‌.ک) نشان دهد.

وزیر امور خارجه‌ ترکیه فردا (شنبه) به آلمان سفر می‌کند/باید از دیپلماسی بلندگو خودداری کرد

به گزارش خبرگزاری موج، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه‌ ترکیه فردا (شنبه) به آلمان سفر می‌کند. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه‌ آلمان از مولود چاوش‌اوغلو دعوت کرده در شهر گوسلار، زادگاه گابریل، با او دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه‌ ترکیه پیش از این سفر به عنوان نویسنده‌ میهمان در یادداشتی برای "فونکه مدین‌گروپه" نوشت: طرفین به شروع تازه‌ای در مناسبات دوجانبه علاقه‌مندند زیرا ما در زمانه‌ای پر از چالش زندگی می‌کنیم. بنابراین عقلانی است مناسباتمان را مانند ۳۰۰ سال گذشته با دوستی و همکاری ادامه دهیم.

به باور چاوش‌اوغلو، این امر تنها هنگامی ممکن است که طرفین مارپیچ بحران کنونی را درهم شکنند و گفت‌وگوی سیاسی باید در سطح بالا با اعتماد کامل و در صورت لزوم از طریق کانال‌های غیررسمی گفت‌وگو ادامه یابد.

باید از دیپلماسی بلندگو خودداری کرد

وزیر امور خارجه‌ ترکیه تصریح کرد، باید از دیپلماسی بلندگو خودداری کرد و به جای آن هر کشوری خطاب به طرف مقابل زبانی همدلانه در پیش گیرد.

گابریل اخیرا در گفت‌وگویی با مجله‌ی آلمانی اشپیگل درباره‌ی مناسبات با ترکیه گفته بود: اگر ما با هم گفت‌وگو نکنیم، اوضاع بهتر نخواهد شد.

چاوش‌اوغلو در یادداشت خود همچنین به انتظارات ترکیه از آلمان اشاره کرده است. به گفته‌ی او، بزرگ‌ترین انتظاری که دولت ترکیه از آلمان دارد این است که رویکردی مصمم در پایان دادن به فعالیت‌های جنبش گولن و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.ک‌.ک) نشان دهد.

به‌رغم اینکه مناسبات دوجانبه میان آلمان و ترکیه مرحله‌ی دشواری را می‌گذراند، چاوش‌اوغلو از همکاری‌های میان دو کشور به‌ویژه در امور امنیتی ابراز رضایت کرده است. به گفته‌ی او، میان مقامات امنیتی دو کشور تبادل موثری از اطلاعات درباره‌ی سازمان‌های تروریستی به خصوص داعش صورت می‌گیرد.

چاوش‌اوغلو همچنین در یادداشت خود می‌نویسد که کشورش همچنان خواهان پذیرفته شدن در اتحادیه‌ی اروپاست و این در خدمت منافع همه است که این روند از سر گرفته شود.

وزیر امور خارجه‌ ترکیه در مورد دنیز یوجل، روزنامه‌نگار ترک‌تبار آلمانی روزنامه‌ی "ولت" که در زندان ترکیه به‌سر می‌برد، نوشته است که می‌داند که افکار عمومی آلمان به ویژه در مواردی خاص سرنوشت بازداشت‌شدگان در ترکیه را دنبال می‌کنند. به گفته‌ی او، دولت ترکیه هر کاری می‌کند تا به جریان رسیدگی قضایی این افراد شتاب بخشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه