English

رهبر پیشین کاتالونیا:

دولت مرکزی پیروزی جدایی‌طلبان را بپذیرد

رئیس پیشین منطقه کاتالونیا از مادرید خواست تا به پذیرش پیروزی استقلال طلبان در انتخابات اخیر تن دهد.

دولت مرکزی پیروزی جدایی‌طلبان را بپذیرد

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری موج، «کارلس پوجدمون»، رهبر پیشین دولت محلی کاتالونیا از «ماریانو راخوی»، نخست‌وزیر اسپانیا درخواست گرد تا نتایج انتخابات منطقه‌ای 21 دسامبر که با پیروزی خفیف احزاب طرفدار استقلال کاتالونیا همراه شد را بپذیرد.

انتخابات زودهنگام نتوانست به بزرگ‌ترین بحران دهه‌های اخیر اسپانیا، یعنی جدایی‌طلبی کاتالونیا پایان دهد، زیرا 70 کرسی از 135 کرسی پارلمان به استقلال‌طلبان رسید، اگرچه این احزاب نتوانستند اکثریت مطلق آرای مردمی را به خود اختصاص دهند.

پوجدمون که هنوز در بروکسل به سر می‌برد در یک برنامه تلویزیونی گفت: «صندوق آرا با ما صحبت می‌کند، دموکراسی سخن خود را به شما می‌گوید، همه شهروندان قادر به بیان نظراتشان بوده‌اند، برای همین باید پرسید راخوی منتظر چیست؟ چرا هنوز اعلام نکرده که نتایج را می‌پذیرد؟»

وی افزود: کاتالونیا نشان داده از جمعیتی برخوردار است که به لحاظ دموکراتیک پختگی لازم را دارد و در فرایند همه‌پرسی حق تبدیل‌شدن به یک جمهوری را نیز به دست آورده است. او همچنین از راخوی درخواست کرد که مذاکره با رهبران استقلال‌طلبان را آغاز کند.

پوجدمون پس‌ازاینکه به دلیل برگزاری همه‌پرسی جدایی‌طلبانه غیرقانونی توسط راخوی از کار برکنار شد، در اول اکتبر 2017 به بروکسل سفر کرد.

راخوی روز جمعه اعلام کرد که پارلمان جدید کاتالونیا از 17 ژانویه آغاز به کار خواهد. این اقدام درواقع نخستین گام در تشکیل دولت جدید نیز به‌حساب می‌آید.

اگرچه هنوز مشخص نیست نیروهای استقلال‌طلب می‌توانند علی‌رغم احتمال زندانی شدن پوجدمون در خاک اسپانیا به خاطر نقشی که در فرایند همه‌پرسی داشته و نیز محبوس بودن «اوریل جونکوئراس»، معاون پیشین وی موفق به تشکیل کابینه می‌شوند یا خیر.

راخوی همچنین درخواست کرده دولت محلی هرچه سریع‌تر در کاتالونیا تشکیل شود و به مطالبات همه کاتالان‌ها گوش سپارد، نه‌تنها نیمی از آن‌ها.

حزب مخالف استقلال شهروندان در انتخابات اخیر بیشترین تعداد کرسی را به دست آورد اما به دلیل کمبود کرسی‌های حدنصاب تشکیل دولت، نمی‌تواند کابینه آینده را تشکیل دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه