English

دی میستورا در دیدار با مخالفان سوری پیشنهاد کرد

مذاکره مستقیم طرف های سوری

همزمان با ورود هیات مذاکره کننده مخالفان سوری، نماینده سازمان ملل در امور این کشور پیشنهاد برگزاری مذاکره مستقیم میان دو طرف سوری را با آن ها در میان گذاشته است.

مذاکره مستقیم طرف های سوری

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، آغاز مذاکرات صلح سوریه در ژنو با موافقت دولت سوریه با برقراری آتش‌بس در غوطه شرقی به درخواست روسیه همزمان است.

استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه بعد از نشست مقدماتی با هیئت مخالفان سوری در ژنو گفت: روس‌ها طی نشست پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به من ابلاغ کردند که مسکو و دمشق با آتش‌بس در غوطه شرقی موافقت کرده‌اند.

وی خواستار حمایت پنج کشور عضو دائم شورای امنیت از مذاکرات ژنو شد.

یک منبع نظامی سوری اعلام کرد که دمشق با پیشنهاد روسیه برای برقراری آتش‌بس ۴۸ ساعته در غوطه شرقی که از روز سه‌شنبه آغاز شده موافقت کرده است.

دور هشتم مذاکرات ژنو درحالی روز سه شنبه آغاز شد که با پایبندی دو طرف بحران به مواضع خود به ویژه درباره سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه امید کمی به پیشرفت وجود دارد.

دی‌میستورا ظهر روز سه شنبه با هیات مخالفان به ریاست «نصر الحریری» دیدار کرد و قرار است امروز نیز با هیئت دولت سوریه با ریاست بشار الجعفری دیدار کند.

وی در جمع خبرنگاران گفت: دولت و مخالفان سوریه در ژنو فرصت مذاکرات مستقیم را برای نخستین بار دارند اما توضیح نداد که آیا از این فرصت استفاده خواهد شد یا خیر.

دی‌میستورا گفت: ما به آن‌ها پیشنهاد می‌دهیم و منتظر می‌مانیم ببینیم نتیجه چه می‌شود اما پیشنهادش مطرح خواهد شد.

اما در عین حال به گفته منابع سوری، دی‌میستورا به هیئت دولت سوریه تعهد داده که این دور از مذاکرات شامل دیدار مستقیم با هیئت مورد حمایت ریاض نمی‌باشد و به هیچ وجه به بیانیه ریاض و شروط آن نیز پرداخته نمی‌شود.

منابع دیپلماتیک اروپایی اعلام کردند: ما پیش‌بینی می‌کنیم که مخالفان در رابطه با برکناری فوری بشار اسد واقع‌بین و انعطاف پذیر باشند.

با تبادل اتهامات از سوی دو طرف درباره کارشکنی در تلاش‌های سیاسی برای توقف جنگ، به نظر می‌رسد مأموریت دی‌میستورا دشوارتر باشد.

دی‌میستورا سه شنبه به خبرنگاران گفت: نباید هیجان زده باشیم بلکه باید منتظر نتایج بمانیم.

این در حالی است که رئیس هیئت مخالفان سوریه ظهر سه‌شنبه تماس‌هایی از معاونان وزیر خارجه انگلیس و وزیر خارجه آمریکا دریافت کرد که در آن درخصوص آمادگی هیئت مخالفان و دستورکارشان برای مذاکره با هیئت نظام صحبت شد.

استفان دی‌ میستورا تأکید کرده که به هیئت نظام و مخالفان پیشنهاد داده می‌شود که برای نخستین بار مذاکرات مستقیم داشته باشند.

اعلام آمادگی مخالفان سوری برای مذاکره مستقیم با دمشق

هیئت مخالفان مورد حمایت ریاض نیز در بیانیه‌ای از آمادگی‌ این هیئت برای نشست با هیئت دولت سوریه خبر داد.

«یحیی العریضی»، سخنگوی رسمی هیئت مخالفان سوریه گفت: دولت سوریه دیگر نمی‌تواند این بهانه را بیاورد که ما متحد نیستیم. مخالفان اکنون متحد و آماده مذاکرات مستقیم با طرف مقابل هستند.

العریضی گفت که مخالفان دو بار با دی‌میستورا دیدار کرده‌اند. یکی دیدار حاشیه‌ای در محل اقامت مخالفان و دیگری دیدار رسمی در راستای مذاکرات ژنو.

وی درباره مذاکرات مستقیم با هیئت نظام سوریه گفت: ما به خاطر مذاکرات مستقیمی آمده‌ایم که به راهکار واقعی بینجامد.

نصر الحریری نیز گفت: ما به تحقق انتقال سیاسی پایبند هستیم و این دور از مذاکرات را با هیئتی واحد شروع کرده‌ایم و امیدواریم نظام سوریه نیز به شکل جدی آماده مذاکره باشد. هدف ما این است که برکناری بشار اسد یکی از نتایج نشست باشد.

حریری گفت: فرستاده سازمان ملل و کشورهای عضو دائم شورای امنیت باید به مسوولیت خود در مجبور کردن نظام به حل سیاسی عمل کنند.

در این راستا هیات مخالفان سوریه دیدار خود با دی‌میستورا را مثبت ارزیابی کرد.

این نخستین بار است که مخالفان به صورت یک هیات منسجم شامل هیات عالی مذاکرات،‌ دو گروه مخالفان مقیم قاهره و مسکو که تاکنون موضعی منعطف‌تر در قبال بشار اسد داشتند، در نشست ژنو شرکت کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی