English

رویترز گزارش داد؛

رویکردی محتاطانه‌تر در قبال ایران اتخاذ کنید

کارشناسان می گویند که با وجود حمایت کامل رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان سعودی، به نظر می آید که واشنگتن قصد دارد به ریاض این پیام را ارسال کند که رویکردی محتاطانه‌تر در قبال ایران اتخاذ کند.

رویکردی محتاطانه‌تر در قبال ایران اتخاذ کنید

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که دیدگاه مشترکی با عربستان سعودی علیه ایران دارد، به طور قوی از موضع ریاض مبنی بر اینکه حمله موشکی حوثی‌های یمن به ریاض با حمایت ایران بوده، حمایت کرده است.

ترامپ در مقایسه با رئیس‌جمهور پیشین آمریکا روابط گرم‌تری با سعودی‌ها دارد. به طوری که ریاض اولین مقصد سفر خارجی وی بود و در آن اعلام کرد که خواستار موضعی سخت و قوی برای مقابله با ایران است. با این حال به نظر می آید که واشنگتن که در سوریه و عراق نیروی نظامی دارد در حال ارسال این پیام به ریاض است که در مقابله خود با تهران رویکردی محتاطانه تر اتخاذ کند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه پس از آنکه عربستان سعودی مرزهای زمینی و دریایی یمن را بست و این کشور را مورد محاصره قرار داد، خواستار دسترسی کمک‌های بشردوستانه به یمن شد.

رکس تیلرسون وزیرامورخارجه آمریکا نیز یک روز پس از آن به طور شفاف مشخص کرد که وی کماکان سعد الحریری را نخست وزیر لبنان می داند. الحریری روز چهار نوامبر به شکلی غیر منتظره در حالی که در ریاض به سر می برد استعفای خود را اعلام کرد.

سعد الحریری هنگام قرائت استعفا نامه خود مدعی شد که به دلیل ترس از ترور دست به این کار زده و ایران و حزب‌الله لبنان را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرد. وی با این کار لبنان را در خط مقدم رقابت میان عربستان سعودی و ایران قرار داد.

سعودی‌ها تحت رهبری محمد بن سلمان ولیعهد عربستان حریری را ملزم به استعفا کردند

دو مقام آمریکایی می گویند که سعودی‌ها تحت رهبری محمد بن سلمان ولیعهد عربستان حریری را ملزم به استعفا کردند و مقامات لبنانی نیز می گویند که حریری در عربستان در بازداشت به سر می برد. حریری تاکنون اظهارنظری درباره اینکه وی می تواند آزادانه به کشورش بازگردد یا نه، نکرده است.

ری تکیه، یک کارشناس ارشد شورای روابط خارجی آمریکا گفت که وی معتقد است دولت ترامپ همچنان به دنبال کمک به سعودی‌ها برای پیش‌برد منافعشان در برابر ایران بدون بی‌ثبات کردن منطقه است.

وی افزود: این یک اقدام ظریف برای برقراری توازن است که شامل حمایت از متحدان در سیاستی می‌شود که دولت با آن موافق است، درحالیکه تلاش می‌شود دیگر جنبه‌های آن که اغراق شده است، تعدیل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه