English

عبدالفتاح السیسی:

دو دوره ریاست جمهوری برایم کافی است

رئیس جمهور مصر اعلام کرد قصد تغییر قانون اساسی و برداشتن محدودیت دو دوره ای برای باقی ماندن در قدرت را ندارد.

دو دوره ریاست جمهوری برایم کافی است

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر گفت که به قانون اساسی پایبند است و نمی‌خواهد برای سومین بار رئیس‌جمهور شود. او وعده داد انتخابات آینده دریکی از ماه‌های مارس و یا آوریل برگزار شود.

او در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.بی.سی افزود: «خوب نیست که من بخواهم حتی یک روز برخلاف اراده مصریان در قدرت بمانم. این‌ها صحبت‌هایی نیست که بخواهم برای تلویزیون بزنم بلکه اصولی است که به آن‌ها باورمند و مُصر هستم.»

این مصاحبه دوشنبه بعدازظهر پخش شد.

طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور مصر تنها دو دوره چهارساله می‌تواند رئیس‌جمهور باشد، یعنی روی‌هم‌رفته 8 سال. اما برخی نمایندگان طرفداری سیسی در پارلمان طرحی را برای تمدید دوره ریاست جمهوری ارائه کرده بودند. «اسماعیل ناصرالدین» در رأس این ابتکار بود و در ماه فوریه 2017 در طرحی خواستار تمدید هر دوره ریاست جمهوری از 4 سال به 6 سال شد، اما چند ماه بعد طرح خود را پس گرفت.

سیسی همچنین به سی.ان.بی.سی گفت: «وقتی اراده مصریان همراه نباشد، هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند در قدرت باقی بماند بنابراین ما در قانون اساسی دخل و تصرفی نخواهم کرد و به همان دو دوره چهارساله بسنده می‌کنم.»

سیسی در سال 2013 با خلع «محمد مرسی»، رئیس‌جمهور منتخب و هوادار اخوان المسلمین به قدرت رسید.

او وقتی در دولت موقت پس از کودتا به‌عنوان وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح فعالیت می‌کرد از پاسخ دادن به سؤالاتی که درباره جاه‌طلبی‌های سیاسی‌اش طرح می‌شد خودداری می‌کرد.

سیسی در مصاحبه‌ای با مجله دولت اندکی پیش از انتخابات سال 2014 از پاسخ دادن به سؤال درباره اینکه آیا قصد دارد رئیس‌جمهور شود، خودداری کرد. اما دومین باری که از او در این خصوص سؤال شد گفت: «احتمالاً شما باور نمی‌کنید که هدف بعضی از افراد کسب قدرت نیست.»

اما در پایان او توانست با اختصاص بیش از 90 درصد آرا به خود در انتخابات پیروزی چشمگیری به دست بیاورد.

پس از کنار گذاشته شدن مرسی، پیش‌نویس جدیدی برای قانون اساسی نوشته شد و اختیارات رئیس‌جمهور نسبت به قبل کاهش یافت.

قانون اساسی پیشین به رئیس‌جمهور اجازه می‌داد برای دوره‌های نامحدودی کاندیدای ریاست جمهوری شود؛ برای مثال «حسنی مبارک» که در ناآرامی‌های سال 2011 از قدرت خلع شد، به همین صورت توانسته بود 30 سال قدرت را حفظ کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه