English

گوردون براون:

آمریکا در مورد تسلیحات کشتار جمعی عراق ما را فریب داد

نخست وزیر سابق بریتانیا اعلام کرد که گزارش سری آمریکا در مورد تسلیحات کشتار جمعی عراق هرگز به کابینه بریتانیا تحویل داده نشد.

آمریکا در مورد تسلیحات کشتار جمعی عراق ما را فریب داد

به گزارش خبرگزاری موج به نوشته روزنامه گاردین، «گوردون براون»، نخست‌وزیر اسبق انگلیس در کتاب جدید خود با عنوان «زندگی من، زمان ما» آورده است: گزارش سری آمریکا از توانمندی‌های ارتش عراق هرگز به لندن داده نشد در غیر این صورت شاید روند وقایع تغییر می‌کرد.

این افشاگری براون می‌تواند به این نتیجه منجر شود که  آغاز جنگ در عراق به عنوان آخرین و مناسب‌ترین پاسخ، توجیهی نداشته است.

براون گفته است این مدارک هرگز توسط کمیته چیلکات که مسئول بررسی دلایل ورود انگلیس به این جنگ بود، بررسی نشد.

این اظهارات براون می‌تواند بحث دیگری درباره تصمیم انگلیس برای پیوستن به ائتلاف تحت امر آمریکا برای حمله به عراق را باز کند. تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس در زمان حمله به عراق از وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق به عنوان توجیهی برای پیوستن به این جنگ استفاده کرد.  

براون گفته است به عنوان وزیر خزانه‌داری دسترسی زیادی به اطلاعات مطروحه نداشته اما از سوی mi6  به آنها اطمینان داده شده بود که مدارک درباره تسلیحات کشتار جمعی عراق متقن و ثابت شده هستند. با این حال پس از دیدن این مدارک از زمان ترک خدمت به این باور رسیده که همه درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق گمراه شده و گول خورده‌اند.

این مقام سابق انگلیس با اشاره به اوراق حساس سپتامبر 2002 که در دست دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا و در اختیار وزارت دفاع این کشور بوده و سال گذشته منتشر شده نوشته است: این اسناد ثابت می‌کند که احتمال وجود سلاح‌های کشتار جمعی بسیار ضعیف بوده و حتی در برخی مناطق کلیدی اصلا وجود نداشته است. جای تعجب اینجاست که هیچ یک از اعضای دولت انگلیس این گزارش آمریکایی را رویت نکرده‌اند.

براون می‌نویسد: اکنون روشن شده این گزارش چطور بالاجبار دیدگاه مقام‌ها را به چالش کشیده است. اگر حق با من باشد، جایی در سیستم آمریکا می‌دانستند که عراق سلاح کشتار جمعی ندارد در این صورت نه تنها به ما اطلاعات غلط داده شد بلکه درباره این موضوع مهم گمراه هم شدیم.   ما براساس ندانسته‌ها ارزیابی کردیم. آگاهی ما درباره سلاح های کشتار جمعی عراق اکنون از 0% به75 درصد رسیده است. باید اعتراف کنیم که اطلاعات آمریکایی‌ها از برنامه‌های هسته‌ای عراق - شاید 90درصد آن - براساس اطلاعات مبهم و نادرست بوده است. ارزیابی ها براساس فرضیات و قضاوت‌ها صورت گرفته تا مدارک محکم و مستدل. 

براون در ادامه آورده است: به رامسفلد گفته شده بود عراقی‌ها توانایی تولید ماده اصلی گاز اعصاب را ندارند و اطلاعات آمریکا نتوانسته به هیچ سایت عراقی  را که قادر به تولید ماده نهایی بمب شیمیایی باشد شناسایی کند . در مورد موشک ها نیز توان عراق در هدف‌گیری کشورهایی مثل انگلیس همین وضعیت را دارد. ما شک داریم که عراق در روند تولید موشک دوربرد باشد.

نخست‌وزیر سابق انگلیس تاکید کرده است: اگر این مدارک در اختیار دیگران گذاشته می شد تاریخ تغییر می کرد. من اطمینان دارم اگر قطعنامه سازمان ملل به اتفاق آرا تصویب شده بود و نظم و قبات جهانی وجود داشت عدم اجرای قطعنامه‌ها توسط صدام اقدام علیه وی را توجیه می‌کرد. اکنون سوال این است آیا جنگ سال 2003 ضروری بود؟ اگر می‌دانستیم که عراق تسلیحات شیمیایی هسته‌ای و بیلوژیک ندارد و قادر به حمله به ائتلاف نیست شاهد جنگ نبودیم جنگ با این توصیفات توجیه شده نیست و حمله پاسخ مناسب نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه