English

مخالفت ترکیه با حضور یگان های مدافع خلق در مذاکرات سوریه

ترکیه با پیشنهاد روسیه برای حضور یگان های مدافع خلق در نشست سوچی به مطنور گفتگو در مورد آینده سوریه مخالفت کرد.

مخالفت ترکیه با حضور یگان های مدافع خلق در مذاکرات سوریه

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سایت رادیو نور لبنان، میخاییل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه عنوان داشت: لیست شرکت کنندگان در کنفرانس گفتگوهای ملی سوریه نهایی نیست و روسیه با تمام طرف ها از جمله کردها در تماس است.

وی در ادامه افزود:امیدواریم که تمام گروه‌های اجتماعی و سیاسی سوریه که سرنوشت و اتحاد و حاکمیت کشورشان برایشان مهم است در این کنفرانس شرکت کنند.

بوگدانف تاکید کرد: کسانی که نامشان در این لیست نیامده نسبت به مشارکت در کنفرانس مذکور ابراز تمایل کردند و معتقدم که ما این لیست را تکمیل خواهیم کرد.

وی در خصوص ایجاد منطقه پنجم کاهش تنش در سوریه گفت که سخن گفتن در این خصوص هنوز زود است.

مخالفان سوری دعوت روسیه را برای شرکت در "کنگره ملی سوریه" در سوچی را رد کرده‌اند. ترکیه هرچند از برگزاری این کنگره حمایت کرده اما حضور گروه‌های کرد سوری را رد می‌کند.

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در مذاکرات صلح سوریه، در پایان دور هفتم مذاکرات آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزاری "کنگره ملی سوریه" در شهر سوچی را پیشنهاد کرد. به گفته نماینده پوتین در امور سوریه این کنگره تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه و همچنین تصویب آن و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در سوریه را بررسی خواهد کرد.

طبق گفته مقامات روسیه در کنگره مزبور باید مسائلی مانند وحدت ملی و روند دولت انتقالی سوریه بررسی شود.

مخالفان سوری خواهان برگزاری مذاکرات تحت پوشش سازمان ملل شدند

مخالفان سوری ضمن مخالفت با این پیشنهاد روسیه درخواست کردند که مذاکرات صلح سوریه تحت پوشش سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شود.

محمد علوش، یکی از نمایندگان ارشد اپوزسیون و یکی از چهره‌های گروه جیش‌الاسلام سوریه گفته است که "نیروهای انقلابی این کنگره را رد می‌کنند" و گروه او فقط حاضر است در نشستی شرکت کند که از طرف سازمان ملل و در ژنو برگزار شود.

احمد رمضان، سخنگوی ائتلاف سوریه، گروه دیگر مخالفان، نیز با برگزاری کنگره ملی سوریه در سوچی روسیه مخالفت کرده و گفته است با برگزاری کنگره ملی سوریه در سوچی تلاش می‌شود با انتقال قدرت از طریق مذاکرات سیاسی آن گونه که مورد نظر سازمان ملل است، جلوگیری شود.

این گروه اپوزسیون اعلام کرده است در هیچ یک از نشست‌های صلح مربوط به سوریه شرکت نخواهد کرد مگر اینکه این مذاکرات در ژنو تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود.

مذاکرات صلح سوریه در آستانه برای هفتمین دور با حضور نمایندگان کشورهای ترکیه، روسیه و ایران و هیئت های اعزامی دولت بشار اسد و اپوزیسیون سوریه بدون توافق پایان یافت.

برخلاف گروه‌های مخالف ، کشورهای ترکیه، ایران و سوریه با برگزاری کنگره پیشنهادی روسیه مخالفتی ابراز نکرده‌اند. ترکیه اما با دعوت روسیه از "یگان‌های مدافع خلق" برای شرکت در نشست سوچی به شدت مخالفت کرده است.

"یگان‌های مدافع خلق" شاخه نظامی حزب کردی "اتحاد دموکراتیک" است که گفته می‌شود رابطه تنگاتنگی با حزب کارگران کردستان ترکیه "پ‌ک‌ک‌" دارد.

از نگاه دولت ترکیه "یگان‌های مدافع خلق" همانند "پ‌ک‌ک" یک گروه تروریستی است، در حالی که ایالات متحده آمریکا این گروه کرد را متحد خود در مبارزه با داعش می‌داند.

دور پیشین یا هفتمین دور مذاکرات صلح سوریه در آستانه، که با حضور نمایندگان کشورهای ترکیه، روسیه و ایران و همچنین هیئت‌های اعزامی دمشق و اپوزیسیون سوریه برگزار شده بود، بدون نتیجه پایان گرفت.

در نشست یادشده در مورد تبادل اسرا و همچنین زندانیان و انتقال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره توافقی حاصل نشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه