English

کاتالان های اتحاد طلب در تظاهراتی اقدامات مادرید را تایید کردند

استقلال‌طلبان کاتالونیا و معمای انتخابات زودهنگام

برگزاری تظاهرات گسترده طرفداران اتحاد با اسپانیا شرایط کاتالونیا را به سوی عادی تر شدن پیش برد. به نظر می رسد تلاش های دولت مرکزی برای مهار بحران با موفقیت به پیش می رود.

استقلال‌طلبان کاتالونیا و معمای انتخابات زودهنگام

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، در ادامه تحولات بحران کاتالونیا پس از اجرای ماده 155 قانون اساسی توسط مجلس سنای اسپانیا، هم اقداماتی جهت مهار بحران توسط دو طرف انجام‌شده و هم از سوی دیگر هر یک اقداماتی جهت حفظ قدرت خود برداشته‌اند. اما تظاهرات گسترده اخیر طرفداران اتحاد با مادرید، نشان از آن دارد که نظم مورد نظر دولت مرکزی در حال فراگیر شدن در کاتالونیا و بازگشت وضعیت عادی به این منطقه است.

در پی برکناری دولت محلی کاتالونیا و اعلام تاریخ 21 سپتامبر برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این ایالت، پلیس ملی اسپانیا محاصره ادارات دولتی این منطقه را آغاز کرد تا از تداوم کار دولت برکنار شده پوجدمون جلوگیری کند. البته هنوز درگیری میان این نیروها و استقلال‌طلبان گسترش نیافته و دستوری نیز برای بازداشت پوجدمون به این نیروها نرسیده است.

این در حالی است که دولت مادرید از امروز به طور موفقیت آمیزی مقامات منصوب خود را به ادارات کاتالونیا فرستاد.

«خوآن ایگناسیو زویدو»، وزیر کشور اسپانیا گفت: «دولت مادرید به سیاستمداران جدایی طلبی کاتالونیا چند ساعت زمان داده است تا تمامی اموال خود را از ساختمان‌های دولتی این منطقه خودمختار خارج کنند.» مادرید همچنین تهدید کرده اگر مقامات سابق درصدد انجام هرگونه وظایف دولتی بربیایند مرتکب جرایم کیفری شده اند.

از سوی دیگر مادرید همزمان با برکناری دولت محلی، « ژوزف لوییس تراپرو»، رئیس پلیس منطقه‌ای کاتالونیا نیز که در جریان تحولات استقلال خواهانه، مواضع ملایمی اتخاذ کرده بود را نیز برکنار کرد تا از مقاومت احتمالی این نیرو در برابر پلیس ملی اسپانیا جلوگیری کند. اقدامی که مؤثر واقع شد و نهایتاً پلیس منطقه‌ای بارسلونا اعلام کرد که در کشاکش میان استقلال‌طلبان و مادرید «بی‌طرف» خواهد ماند.

مادرید همچنین «ثریا سانز دوسانتاماریا»، معاون نخست‌وزیر اسپانیا، را به‌عنوان رئیس موقت دولت کاتالونیا تا هنگام برگزاری انتخابات زودهنگام منصوب کرد تا زمام امور را از دست استقلال‌طلبان خارج کند. در پی این اقدام کارلس پوجدمون، رئیس برکنار شده کاتالونیا، از مردم درخواست کرد تا به «مقاومت دموکراتیک» ادامه دهند. وی همچنین اعلام کرد به تلاش برای تشکیل یک کشور آزاد ادامه می‌دهد.

تظاهرات کاتالان های اتحاد طلب

حرکت به سوی انتخابات زودهنگام

درحالی‌که هنوز خطر تجزیه بر سر اسپانیا است، دولت مرکزی این کشور با در نظر گرفتن محاسباتی درصدد است، استقلال‌طلبان را از طریق ابزارهای دموکراتیک منزوی سازد. مادرید اعلام کرده که از حضور احزاب استقلال‌طلب و در صدر آن‌ها پوجدمون در انتخابات زودهنگام آینده استقبال می‌کند و از او برای شرکت در انتخابات دعوت کرده است.

ازنظر مادرید، در انتخابات جدید «قشر خاموش کاتالان‌ها» که خواهان اتحاد با اسپانیا هستند حضور مؤثرتری خواهند داشت و درنتیجه استقلال‌طلبان اکثریت پارلمان محلی کاتالونیا را از دست خواهند داد.

این دسته از کاتالان‌ها در پی اجرایی شدن ماده 155 قانون اساسی دیروز به خیابان‌های بارسلونا آمدند و به نفع اتحاد با مادرید شعار دادند. برخی منابع تعداد این افراد را نزدیک به یک‌میلیون تن دانسته‌اند. به نظر می‌رسد در صورت مشارکت فعال این قشر که رفراندوم‌های استقلال‌طلبان در سال‌های اخیر را تحریم می‌کردند، باعث خواهد شد که اکثریت مطلق از دست استقلال‌طلبان خارج شود.

نظرسنجی روزنامه الموندو نشان از آن دارد که احزاب طرفدار استقلال و احزاب مخالف استقلال در کاتالونیا تقریبا از محبوبیت برابری برخوردارند. 43.4 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خواهان اتحاد با اسپانیا و 42.5 درصد نیز طرفدار استقلال هستند.

به‌این‌ترتیب انتظار می‌رود ابزار دموکراتیک درصورتی‌که کاتالان‌های مخالف استقلال، مشارکت بیشتری از قبل در انتخابات داشته باشند، مادرید را به اهدافش برساند.

از سوی دیگر تجربه نشان می‌دهد در چنین شرایطی معمولا برخی از احزاب منطقه‌ای جدایی‌طلب و نیز طرفداران آن‌ها به دلیل سرخوردگی از تصمیمات دولت مرکزی در انتخابات مشارکت نمی‌کنند، حزب جبهه متحد کاندیداتوری (کاپ) نیز به همین ترتیب اعلام کرده در هیچ انتخاباتی که با دخالت مادرید برگزار شود مشارکت نخواهد کرد.

درنتیجه به نظر می‌رسد حتی اگر دیگر احزاب طرفدار استقلال با شرکت در انتخابات زودهنگام موافقت کنند، اکثریت را در پارلمان محلی از دست خواهند داد و در بهترین شرایط حزب پوجدمون تنها موفق به کسب رده نخست فاقد اکثریت مطلق خواهد شد و امکان تشکیل دولت را حتی به‌صورت یک دولت ائتلافی از کف خواهد داد.

از سوی دیگر پوجدمون که پیش‌تر با برگزاری انتخابات زودهنگام در کاتالونیا مخالفت کرده نیز ممکن است مشارکت در آن را رد کند که در این صورت اتحادگرایان پیروز قطعی انتخابات خواهند بود ولی ممکن است استقلال‌طلبان خارج‌شده از حاکمیت به‌زودی رو به استفاده از خشونت بیاورند و بحران وارد فاز رادیکال‌تری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه