English

تحلیل خبرگزاری موج از سناریوی عدم توافق بریتانیایی‌ها

ماکرون طرفداران برگزیت در بریتانیا را به بلوف سیاسی متهم کرد

رئیس‌جمهور فرانسه در جریان دیدار مقامات اروپایی معتقد است «ترزا می» هرگز اتخاذ موضع سرسختانه برای امتیاز گیری از اروپا را در دستور کار مذاکرات قرار نخواهد داد.

ماکرون طرفداران برگزیت در بریتانیا را به بلوف سیاسی متهم کرد

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، «امانوئل ماکرون» محافظه‌کاران عضو کمپین برگزیت را به بلوف سیاسی متهم کرد و گفت: «آن‌ها فکر می‌کنند، اگر سناریوی عدم توافق را علم کنند، می‌توانند موضع اتحادیه اروپا را نرم‌تر سازند.» رئیس‌جمهور فرانسه در اظهارنظری دراماتیک در نشست اخیر سران اروپا در بروکسل، گفت تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیریم چنین نتیجه‌ای به‌عنوان بخشی از گفت‌وگوها در نظر گرفته شود.

اشاره ماکرون به صحبت‌های «دیوید دیویس»، وزیر برگزیت بریتانیا بود که از ارائه طرحی به کابینه این کشور برای ترک مذاکرات با اروپا بدون دست یافتن به توافق نهایی خبر داده است.

وی همچنین گفت: «مذاکره‌کننده بریتانیایی زیر نفوذ سیاسی ترزا می قرار دارد و نیازی به گفتن ندارد که مِی هیچ‌گاه از گزینه عدم توافق سخن به میان نیاورده است.»

او افزود: «اگر چنین صداهایی را نیز می‌شنوید، بلوف است. اطلاعات نادرستی توسط ناظران و بازیگران دست‌دوم این گفت‌وگوها مطرح می‌شود، که گویی هیچ راهی جز این وجود ندارد، درحالی‌که عدم توافق تنها فضاسازی رسانه‌ای است و در جریان مذاکرات محلی از اعراب ندارد.»

دیویس اما در پاسخ به اظهارات ماکرون گفت: «ما در پی عدم توافق نیستیم، اما اگر چنین نتیجه‌ای به دست بیاید، برای آن‌هم آماده هستیم.»

در پایان نشست نیز وقتی رهبران اروپا در 90 ثانیه اعلام کردند، پیشرفت کافی در مذاکرات به وجود نیامده، تنش‌ها اوج گرفت. قرار است مذاکرات بر سر سه موضوع «حقوق شهروندان اروپایی»، «مرزهای ایرلند» و «مسئله مالی» آغاز شود.

دولت‌های عضو اتحادیه به امید اینکه تا پیش از نشست 14 دسامبر بتوانند با یکدیگر به توافق برسند تن به آغاز مذاکرات داده‌اند.

مدتی قبل نیز «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان از تلاش‌های ترزا می در مذاکرات تمجید کرده و اعلام کرده بود که توافق در دسترس است.

همچنین «دونالد تاسک»، رئیس کمیسیون اروپا تلاش کرد تا میرا از انتقادات داخلی در بریتانیا رها کند. او با اعلام اینکه اتحادیه اروپا حفظ روابط با بریتانیا در آینده را تضمین می‌کند و در این مورد به‌صورت داخلی مذاکره خواهد کرد به دولت مِی یک پاس گل داد.

تاسک که رئیس نشست رهبران اروپا است، گفت می‌خواهد به‌عنوان یک «انگیز بخش مثبت» به مذاکرات برگزیت کمک کند تا از ماه دسامبر گفت‌وگوها درباره موضوع تجارت آغاز شود.

او به خبرنگاران گفت: «برداشت من این است که درباره بن‌بست میان اتحادیه اروپا و بریتانیا، بزرگنمایی شده؛ درست است که پیشرفت‌ها کافی نیست، اما این به معنی عدم پیشرفت نیست.»

او افزود که می‌خواهد به دوستان بریتانیایی اتحادیه اطمینان دهد که کار بررسی پیش‌نویس موردنظر آن‌ها در فضایی داخلی و سازنده بررسی می‌شود.

کابینه انگلستان خواسته‌های جاه‌طلبانه خود درباره روابطش با اتحادیه اروپا پس از خروج (ازجمله در مورد توافقات گمرکی آینده، امنیت و سیاست خارجی) را منتشر کرده، اما اتحادیه تاکنون گفت‌وگو درباره آن‌ها را به پس از توافق بر سر خروج موکول کرده است.

بااین‌حال ماکرون، پیش‌نویس درخواست‌های بریتانیا را در یک کنفرانس خبری، پاره کرد و گفت از تعدیل مواضع اروپا برای جلوگیری از مصائب سیاسی ترزا مِی در انگلستان هیچ خبری نیست.

رئیس‌جمهور فرانسه نخستین رهبری بود که پس از سخنرانی ترزا می در فلورانس و اعلام اینکه بریتانیا 20 میلیارد یورو به اتحادیه خواهد پرداخت با آن مخالفت کرد و گفت: «این رقم حتی نیمی از بدهی انگلستان ‌هم نیست.»

او افزود: «هدف من از طرح این مسائل امتیاز گیری نیست. موضوع این است که ما با دست یافتن به تعهدات مالی مناسب فاصله خیلی زیادی داریم و حتی نصف راه را هم نپیموده‌ایم.»

به نظر می‌رسد رقم موردنظر بروکسل 60 میلیارد یورو باشد که اگرچه از رقم‌های تخمینی پیشین کمتر است، اما قطعاً اعضای کابینه مِی طاقت شنیدن آن را نخواهند داشت.

ماکرون همچنین گفت هزینه برگزیت، غیرقابل‌اجتناب است و انگلستان باید برای شکستن بن‌بست موجود در گفت‌وگوها، «تلاش بیشتری» کند.

ترزا مِی درباره هزینه خروج از اتحادیه به‌شدت زیر فشار قرار دارد، ماکرون در این خصوص نیز اعلام کرد، موضوع بدهی‌های بریتانیا نشان‌دهنده این است که طرفداران برگزیت در این کشور خطرات آن را به مردم نگفته‌اند: «مشکل خانم مِی این است که مشوقان رأی به خروج از اتحادیه، عواقب این اقدام را به مردم نگفته‌اند.»

به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد از یکسو شاهد شکسته شدن بن‌بست آغازین در مذاکرات برگزیت هستیم اما از سوی دیگر پیشرفت در مذاکرات برای بریتانیا بیش از آنچه می‌پندارد گران تمام می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی