English

تحلیل خبرگزاری موج از تحولات سیاسی در سرزمین های اشغالی

انتخابات زودهنگام در دستور کار نتانیاهو قرار گرفت

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده که اگر به‌زودی میان اعضای کابینه بر سر انحلال سازمان سیمای عمومی اسرائیل توافقی به دست نیاید خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی خواهد شد. این در حالی است که او زیر فشار تحقیقات پلیس به دلیل فساد مالی نیز قرار دارد.

انتخابات زودهنگام در دستور کار نتانیاهو قرار گرفت

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که اگر «موشه کلهون»، وزیر امور مالی با انحلال سازمان سیمای این رژیم و اصلاح ساختار آن تا اواسط هفته جاری موافقت نکند، دستور برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر خواهد کرد.

نتانیاهو و کلهون، روز پنجشنبه درباره راه‌اندازی سازمان صداوسیمای جدید از 30 آوریل توافق کرده بودند، نتانیاهو دیروز اعلام کرد که در این خصوص «تجدیدنظر» کرده است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد تحقیقات چندین‌باره پلیس اسرائیل که در حال به نتیجه رسیدن در مورد فساد مالی و دریافت رشوه توسط نتانیاهو و همسرش است نیز دومین عاملی است که در تلاش برای برگزاری انتخابات زودهنگام مؤثر است.

 

لغو توافق

در پی درخواست نتانیاهو از کلهون مبنی بر تعویق 6 ماهه زمان آغاز به کار سازمان جدید در رسانه‌ها مطرح شد و کالهون با آن مخالفت کرد، بحران اوج گرفت.

تلاش‌های مکرر نتانیاهو برای لغو تصمیم پیشین طرف‌ها درباره سازمان جدید در کنار انتشار پیش‌نویس جدیدی برای قانون صداوسیما که خواهان کنترل دولت بر پایگاه‌های رادیویی و تلویزیونی است به مقاومت کلهون انجامید، نهایتاً کلهون اعلام کرد: «اگرچه نخست‌وزیر به کنترل صداوسیما علاقه‌مند‌است، این سازمان چنین کنترلی را نمی‌خواهد.»

یک روز بعد «آریه دری»، وزیر کشور در تلاش برای میانجیگری اعلام کرد: «سازمان جدید طبق برنامه در 30 آوریل راه‌اندازی می‌شود کلهون نیز در مقابل از لایحه رسانه‌ای نتانیاهو حمایت خواهد کرد.»

اما دیروز نتانیاهو در صفحه فیسبوک خود نوشت که «نظرش را درباره توافق عوض کرده است.» او نوشت وقتی با کارمندان سازمان فعلی صحبت کرده به این نتیجه رسیده که بهتر است همین سازمان را حفظ و اصلاح کرد: «برخلاف اطلاعات مخدوشی که وزارت مالیه ارائه کرده، حفظ سازمان فعلی مقرون‌به‌صرفه تر از ایجاد سازمان جدید است، پس چه لزومی دارد این تحول را انجام دهیم.»

 

تصمیم نتانیاهو

بعدازظهر شنبه نتانیاهو با چند نفر اعضای بلندپایه حزب لیکود دیدار و مشورت کرد. او به اعضای حزب متبوعش گفت اگر کلهون از تشکیل سازمان جدید عقب‌نشینی نکند، لحظه‌ای برای اعلام انتخابات زودهنگام تردید نخواهد کرد. نتانیاهو در هفته اخیر اقدام به برگزاری نظرسنجی‌هایی کرده بود تا نسبت به محبوبیت خود اطمینان حاصل کند؛ نظرسنجی موردنظر او نشان داده که کالهون به‌شدت دچار افت محبوبیت شده و از سوی دیگر خودش بسیار محبوب است. درنتیجه امر بر او مشتبه شده که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام در زمان فعلی، حزب کالانوی کالهون نخواهد توانست به حدنصاب ورود به کنست برسد.

نتانیاهو همچنین به هم‌حزبی‌هایش گفت، او قصد دارد کلهون را از کابینه اخراج کند، پس از انتخابات، خزانه‌داری را وادار به پرداخت حقوق کارمندان فعلی سازمان رادیو و تلویزیون خواهد کرد. پس از پیروزی در انتخابات هم لایحه ایجاد آژانس رسانه‌ای جدید را پس خواهد گرفت.

منابع نزدیک به نتانیاهو معتقدند که او می‌خواهد به‌زودی دستور برگزاری انتخابات زود هنگام را صادر کند. او نگران افزایش محبوبیت کلهون در مقام وزیر امور مالی است و حتی ممکن است اقدامات اقتصادی او در مقام کنونی‌اش بیش‌ازپیش نتانیاهو را به دردسر بیندازد. از سوی دیگر ترس از تحقیقات پلیس نیز نخست‌وزیر را به برگزاری انتخابات تشویق می‌کند. ممکن است از طریق انتخابات مقامات پلیس و اولویت‌های آن‌ها نیز تغییر کند.

نتانیاهو به خاطر تلاش برای اعمال کنترل بر سازمان رادیو و تلویزیون جدید مدت‌ها است تحت‌فشار انتقادات جامعه مدنی است. کلهون معتقد است می‌توان یک گروه را برای نظارت بر فعالیت رسانه‌ها تعیین کرد ولی آزادی بیان و استقلال سازمان باید حفظ شود.

 

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

طبق نظرسنجی کانال 10 تلویزیون اسرائیل که روز جمعه انجام‌شده، اگر انتخابات پارلمانی امروز برگزار شود، حزب لیکود نتانیاهو بار دیگر بیشترین تعداد کرسی را به دست می‌آورد و از 120 کرسی کنست، 26 کرسی را به خود اختصاص خواهد داد.

حزب میانه‌رو آینده «یائیر لاپید» با تنها یک کرسی کمتر از لیکود جایگاه دوم را به دست خواهد آورد و حزبی که فعلاً رهبری اپوزیسیون را برعهده دارد، یعنی (اتحادیه صهیونیستی) بیش از 10 کرسی به دست نخواهد آورد.

این در حالی است که در انتخابات 2015، لیکود 30 کرسی و اتحادیه صهیونیستی 24 کرسی را به دست آورده بودند. نظرسنجی‌ها کاهش تعداد کرسی‌های این دو حزب و افزایش اقبال به حزب آینده را نشان می‌دهند (که در حال حاضر 11 کرسی در اختیار دارد).  حزب راست افراطی خانه یهودی و فهرست مشترک اعراب نیز هرکدام 13 کرسی به دست خواهند آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی