English

سورنبای جینبکف رئیس جمهور جدید قرقیزستان شد

انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان با پیروزی «سورنبای جینبکف» از حزب سوسیال دموکرات به پایان رسید.

سورنبای جینبکف رئیس جمهور جدید قرقیزستان شد

به گزارش خبرگزاری موج، رسانه‌های محلی قرقیزستان از جمله سایت «آکی پرس» گزارش داده‌اند که برخی از نامزدهای انتخابات برای عرض تبریک نزدسورنبای جینبکف رفته‌اند تا پیروزی او را جشن بگیرند.

کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان اعلام کرد، از حدود سه میلیون و ۲۶ هزار نفر واجدان شرایط ثبت شده، حدود ۵۶ درصد به پای صندوق‌های رأی رفته‌اند.«

نورژان شایلده بیکوا، رئیس این کمیسیون یکشنبه شب در نشستی خبری گفت: انتخابات را می‌توان تمام شده تلقی کرد. انتخابات در فضای آرام برگزار شد. موارد بسیار اندکی از تخلف ثبت شده است.

نتایج اولیه حاکی از آن است که ژئن بیکف با کسب ۵۴/۲۲ درصد آرای شمارش شده از ۹۷درصد صندوق‌های رای، پیشتاز است و عمر بیک بابانف، رقیب اصلی ژئن بیکف ۳۳/۴۷ در صد آرا را بدست آورده است.

این در حالی است که نظرسنجی‌های پیش از انتخابات حاکی از آن بود هیچ کدام از نامزدها  ۵۰ درصد آرا را کسب نخواهند کرد و انتخابات احتمالا به دور دوم کشیده خواهد شد. 

ژئن‌بیکف متولد ۱۹۵۸ در ولایت اوش، در جنوب قرقیزستان است که از آوریل ۲۰۱۶ تا اوت ۲۰۱۷ سمت نخست‌وزیری این کشور را بر عهده داشت. او سمت‌های مختلف دولتی، از جمله استاندار ولایت اوش، وزیر کشاورزی، آب و صنایع داشته و عضو پارلمان قرقیزستان بوده است.

پس از ژئن‌بیکف، عمربیک بابانف بیشترین رأی را به دست آورد. او رهبر حزب آتا ژورت است و از دسامبر ۲۰۱۱ تا سپتامبر ۲۰۱۲ نخست‌وزیر بوده است.

این اولین بار است که انتقال قدرت در قرقیزستان بدون خشونت یا اعتراضات گسترده صورت می‌گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه