English

حزب محافظه کار در انتخابات پارلمانی پیروزی شد

سلام اتریش به جوان ترین صدراعظم تاریخ

انتخابات پارلمانی اتریش با گذار افکار افکار عمومی این کشور از چپ میانه به راست میانه همراه بود و حزب محافظه کار مردم به رهبری سباستین کورتس توانست بر حزب حاکم سوسیال دموکرات غلبه کند.

سلام اتریش به جوان ترین صدراعظم تاریخ

به گزارش خبرگزاری موج، انتخابات پارلمانی اتریش روز یکشنبه در این کشور برگزار شد. شمارش‌ آرا حاکی از آن است که در این انتخابات حزب محافظه‌کار مردم اتریش ÖVP با کسب ۷ /۳۱ درصد آرا قوی‌ترین حزب شده است. آرای این حزب نسبت به انتخابات دور پیش حدود ۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

پس از آن حزب سوسیال دموکرات اتریش SPÖ که تاکنون قوی‌ترین حزب در پارلمان اتریش بود، با ۲۷ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. در جایگاه سوم نیز حزب آزادی اتریش FPÖ قرار دارد که یک حزب راستگرای پوپولیست است. این نتایج بهترین نتایجی به حساب می آید که حزب آزادی از زمان تأسیس خود به دست آورده است.

بازنده‌ بزرگ انتخابات اتریش حزب سبزها بود که در این انتخابات فقط ۸ /۳ درصد آرا را کسب کرد و از آنجا که در اتریش برای ورود به پارلمان کسب آستانه ۴ درصدی وجود دارد، این حزب احتمالا این بار در پارلمان اتریش نماینده‌ای نخواهد داشت.

اما دو حزب لیبرال NEOS با ۱ /۵ درصد و حزب PILZ که انشعابی از حزب سبزهاست با ۳/ ۴ درصد در پارلمان آینده نمایندگانی خواهند داشت.

کارزار انتخاباتی در اتریش این بار کاملا تحت تاثیر موضوع مهاجران و پناهجویان بود و بسیاری از ناظران آن را کارزاری «کثیف» ارزیابی کردند. کار به جایی کشید که دو حزب بزرگ محافظه‌کار و سوسیال دموکرات اتریش علیه یکدیگر شکایت کردند.

«سباستین کورتس»، وزیر امور خارجه‌ کنونی اتریش از حزب محافظه‌کار مردم از ماه‌ها پیش در نظرسنجی‌ها برنده‌ این انتخابات معرفی می‌شد. این سیاستمدار ۳۱ ساله وعده داده بود که در صورت پیروزی، سیاست سختگیرانه‌ای در قبال مهاجران در پیش خواهد گرفت و آن را تقریبا به صفر درصد خواهد رساند.

با نتایج انتخابات سباستین کورتس جوان ترین رئیس دولت در جهان و همچنین جوان ترین صدراعظم تاریخ اتریش خواهد شد.

از آنجا که حزب مردم نمی‌تواند اکثریت را در پارلمان داشته باشد، باید با یکی از احزاب دیگر دولت ائتلافی تشکیل دهد. بعید نیست که کورتس به سمت حزب آزادی برود که ضد مهاجرت است.

او در جمع هواداران گفت: «وقت تغییر در کشور فرا رسیده است. امروز وظیفه اصلی ما تغییرات در کشور است. و من از همه کسانی که امکان تغییر را فراهم آوردند تشکر می‌کنم.»

کورتس گفته که بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و «مشتاق کار کردن برای اتریش» است.

«هاینتس کریستیان اشتراخه»، رهبر حزب راست پوپولیست FPÖ نیز گفته بود که اتریش باید برای حفظ منافع ملی خود در رابطه با پناهجویان، سیاستی مانند چهار کشور لهستان، چک، مجارستان و اسلواکی در پیش بگیرد.

به گزارش دویچه‌وله، دولت اتریش ائتلافی از دو حزب سوسیال دموکرات و محافظه‌کار بود که به دلیل اختلافات شدید در ماه مه سال جاری فروپاشید و این امر انتخابات زودهنگام را در دستور کار قرار داد.

اکنون انتظار می‌رود که دولت آینده را ائتلافی از دو حزب محافظه‌کار و راست پوپولیست تشکیل دهد. در صورت تحقق این امر انتظار می‌رود که سیاست اتریش نه تنها در قبال اصلاحات اتحادیه‌ی اروپا، بلکه همچنین در موضوع پناهجویان تغییر بنیادی کند.

سباستین کورتس کیست؟

در سال ۲۰۱۳ وقتی که سباستین کورتس ۲۷ سال سن داشت به وزارت خارجه اتریش رسید. آن زمان او جوان‌ترین وزیر خارجه اروپا بود.

در ماه مه ۲۰۱۷ او رهبر حزب مردم شد. پیشتر او ریاست شاخه جوانان حزب را به عهده داشت و در شورای شهر وین هم عضو شده بود.

به او «ووندرووتزی» لقب داده‌اند که ترجمه آن می‌شود «کسی که روی آب راه می‌رود.» کورتس با رهبران جوان فرانسه و کانادا، امانوئل ماکرون و جاستین ترودو، مقایسه می‌شود.

به گزارش بی.بی.سی یکی از شباهت‌های کورتس با ماکرون این است که هر دو جنبشی با محوریت خودشان راه انداختند. کورتس سعی کرد جنبشش را به نام «حزب مردم جدید» به مردم عرضه کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه