English

معاون وزیرخارجه انگلیس حوادث روهینگیا را فاجعه‌ای غیرقابل ‌قبول خواند

معاون وزیر خارجه انگلیس در امور آسیا و اقیانوسیه که اخیراً از سفر به میانمار بازمی‌گردد، حوادث خشونت‌بار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را 'فاجعه‌ای غیرقابل ‌قبول' توصیف کرد.

معاون وزیرخارجه انگلیس حوادث روهینگیا را فاجعه‌ای غیرقابل ‌قبول خواند

به گزارش خبرگزاری موج، 'مارک فیلد' به دنبال ملاقات با 'آنگ سان سوچی' رهبر میانمار و بازدید از استان راخین در این کشور، در گفت‌وگو با شبکه خبری بی.بی.سی اظهار داشت: آنچه را که طی هفته‌های گذشته در استان راخین دیده‌ایم، فاجعه‌ای تمام‌عیار و غیر قابل‌ قبول است. اقدامات خشن بایستی پایان یابد و تمام آوارگان هرچه سریع‌تر به خانه‌های خود بازگردند.
وی اضافه کرد: میانمار طی سال‌های اخیر گام‌های مثبتی و روبه‌جلو برداشته اما تداوم خشونت‌ها و بحران انسانی در استان راخین، این روند را در معرض خطر قرار داده است.
این مقام انگلیسی اظهار داشت که آنگ سان سوچی به وی اطمینان داده آوارگان روهینگیایی قادر خواهند بود تا به خانه‌های خود در بازگردند. وی بااین‌حال نسبت به این مساله ابراز تردید کرد و گفت: در حال حاضر هزاران نفر از مردم روهینگیا در آن‌سوی مرزها و در کشور بنگلادش به سر می‌برند و یک علامت سئوال بزرگ وجود دارد مبنی بر اینکه چه تعداد از آن‌ها با توجه به شرایط امنیتی میانمار اطمینان کرده و به خانه‌های خود بازمی‌گردند.
وی آنگ سان سوچی را فاقد ظرفیت‌های لازم برای ایجاد تحول سیاسی در میانمار توصیف کرد و افزود: او یک خانم 71 ساله است که مستعد فعالیت‌های سیاسی نیست ... البته او نسبت به وخامت شرایط در روهینگیا آگاه است. جای تأسف خواهد بود که میانمار دوباره به دوران دیکتاتوری نظامی بازگردد.
پیش‌ازاین بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز در هشداری به 'آنگ سان سوچی' از وی خواسته بود تا از قابلیت‌هایش برای پایان بخشیدن به وضع مسلمانان روهینگیا استفاده کند.
وی گفته بود که رفتارهای نامناسب با مسلمانان به لکه‌دار شدن وجهه دولت این کشور می‌انجامد.
'پریتی پتل' وزیر توسعه بین‌الملل انگلیس نیز درواکنشی تند به کشتار مردم روهینگیا در میانمار، پایان خشونت‌ها و دسترسی نهادهای حقوق بشری برای کمک‌رسانی به مردم حادثه‌دیده در این منطقه را خواستار شده بود.
وی با انتشار پیامی گفته بود: خشونت‌های وحشتناک در استان راخین میانمار بایستی هم‌اکنون متوقف شود. انگلیس از ارتش این کشور می‌خواهد تا هرچه سریع‌تر تنش‌ها را کاهش دهد و دولت میانمار نیز دسترسی سریع و کامل کمک‌های انسانی و حمایت از مردم و قربانیان این حادثه را فراهم آورد.
وی تأکید کرد که بدون دسترسی کامل، امکان رسیدگی به نیاز مردان، زنان و کودکان حادثه‌دیده وجود ندارد و افراد بیشتری جان خود را از دست خواهند داد.
نمایندگان پارلمان انگلیس نیز طی نامه‌ای خطاب به بوریس جانسون وزیر امور خارجه این کشور، خواستار تعلیق همکاری‌های نظامی لندن با ارتش میانمار، به دلیل کشتار مسلمانان روهینگیا شدند.
بر اساس گزارش کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، ده ها هزار تن از اقلیت مسلمان روهینگیایی برای فرار از خشونت‌ها، با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور کرده و وارد بنگلادش شده اند.
دولت میانمار اعلام کرده که بیش از 2 هزار و 600 خانه در شمال غرب این کشور و در استان راخین در یک هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه