English

نماینده سازمان ملل متحد در تهران:

برجام کمک مهمی به صلح در سراسر جهان کرد

نماینده سازمان ملل متحد در تهران گفت: توافق تاریخی برجام کمک مهمی به صلح، ثبات و امنیت نه تنها در خاورمیانه بلکه در سراسر جهان است.

برجام کمک مهمی به صلح در سراسر جهان کرد

به گزارش خبرگزاری موج، خانم ماریا دوتسنکو صبح روز یک‌شنبه در نشست تخصصی "زنان معماران صلح" که به مناسبت روز جهانی صلح با همکاری دفتر سازمان ملل متحد در تهران و همچنین موسسه صیانت از حقوق زنان برگزار شده بود، گفت: هر ساله روز جهانی صلح در 21 سپتامبر از سوی سازمان ملل گرامی داشته می‌شود. این سازمان در سال 1981 تصمیم گرفت تا روز جهانی صلح را ایجاد کند تا زمانی برای عدم خشونت و آتش بس باشد. این روز به تقویت آرمان‌های صلح در درون و میان ملت‌ها اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه شعار روز جهانی صلح برای سال 2017 «همه با هم برای صلح: احترام، امنیت و کرامت برای همه» است، تصریح کرد: این موضوع بر ماهیت "همه با هم" تاکید دارد و ابتکاری جهانی برای ترویج احترام، امنیت و کرامت برای همه افرادی است که از خانه‌های خود در جستجو برای زندگی بهتر آواره شده‌اند.

این مقام سازمان ملل در تهران در بخشی از صحبت‌های خود با بیان اینکه ایرانی‌ها به دلیل سنت مهمان‌نوازی‌شان در جهان شناخته شده‌اند و همواره آماده کمک به نیازمندان هستند افزود: در همین چارچوب می‌بینیم که اکنون ایران میزبان چهارمین جمعیت بزرگ پناهندگان و مهاجران جهان است و باید از اقدامات ایران در این زمینه تشکر کرد.

وی با بیان اینکه امسال روز جهانی صلح متمرکز بر درگیر کردن و بسیج مردم سراسر جهان به منظور حمایت از پناهندگان و مهاجران است افزود: این روز بر همبستگی با پناهندگان و مهاجران تاکید دارد. در واقع در این روز مردم گرد هم می‌آیند و به آنان انسانیت مشترک‌شان یادآوری می‌شود.

نماینده سازمان ملل در تهران همچنین با اشاره به وظایف و کارکردهای سازمان ملل برای حمایت از صلح تصریح کرد: عملیات حفظ صلح سازمان ملل ابزاری مهم برای پیشبرد صلح و امنیت به وسیله جامعه جهانی است. پاسداری از صلح در این سازمان به منظور در بر گرفتن رویکرد انسان‌دوستانه تکامل یافت و اکنون زنان به گونه‌ای فزاینده بخشی از خانواده صلح‌بانی سازمان ملل هستند. آنان برای انجام این وظیفه از حوزه‌های تخصصی مختلف به مناطق تعیین شده برای صلح‌بانی اعزام می‌شوند و تا کنون اثرات مثبتی بر محیط‌های صلح‌بانی داشته‌اند. آنها در ایجاد صلح و همچنین حمایت از حقوق زنان نقش موثری ایفا کرده‌اند.

دوتسنکو با تاکید بر اینکه زنان صلح‌بان در تمامی زمینه‌های حفظ صلح ثابت کردند که می‌توانند همان نقش‌هایی که همکاران مرد آنان تحت شرایط سخت انجام می‌دهند را به خوبی به پیش ببرند و این فعالیت‌ها را به ثمر برسانند افزود: در سال 1993 زنان تنها یک درصد از پرسنل یونیفرم پوش را تشکیل می‌داد ولی اکنون در عملیات حفظ صلح 29 درصد از کارکنان بین‌المللی و 17 درصد از کارکنان ملی را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این‌که سازمان ملل از اعزام زنان صلح‌بان دفاع و آن را ترغیب می‌کند افزود: مسوولیت اعزام این زنان بر عهده کشورهای عضو این سازمان است.

نماینده سازمان ملل متحد در تهران تاکید کرد: صلح‌بانان زن به عنوان الگو در جوامع محلی عمل می‌کنند و الهام بخش زنان و دختران در جوامع غالبا مرد سالار هستند تا این زنان و دختران بتوانند برای حقوق و مشارکت خود در فرایند صلح تلاش کنند.

این مقام سازمان ملل با بیان این‌که این نهاد بین‌المللی با ایده اینکه جنگی دیگر هرگز رخ ندهد، تاسیس شد، تصریح کرد: هدف اصلی این سازمان ترویج و حفظ صلح در سیاره زیبای ما بوده است. صلح، امنیت و مشارکت در میان ملت‌ها از ارزش‌های اصلی سازمان ملل هستند. این سازمان از زمان تاسیس خود تا کنون بیش از 170 توافق صلح را مورد مذاکره قرار داده و صلح را در 60 کشور حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه امسال مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل است و ایران نقش ویژه‌ای در تاسیس این سازمان به عنوان عضو موسس داشته است، اظهار کرد: ایران با تاریخ غنی و سنت‌های باستانی صلح دوستی، همواره کمک ‌ای ارزشمندی به فرهنگ صلح در منطقه و جهان کرده است. ایران جزء اولین کشورهایی بود که در دهه 60 گام‌هایی را به سوی تاسیس منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای برداشت و در سال 1975 موجب شد قطعنامه مجمع عمومی ابتکار تاسیس منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه را معرفی کند.

دوتسنکو با اشاره به پیشنهاد حسن روحانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر «جهان علیه افراطی‌گری و خشونت» گفت: این پیشنهاد توسط قطعنامه‌ای در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

وی همچنین یکی دیگر از ابتکارهای ایران در راستای گسترش صلح در عرصه جهانی را ایده گفت‌وگو تمدن‌ها عنوان کرد و افزود: همچنین توافق تاریخی برجام کمک مهمی به صلح، ثبات و امنیت نه تنها در خاورمیانه بلکه در سراسر جهان است.

او با بیان اینکه ما هر ساله با حمایت وزارت خارجه ایران و همچنین همکاری فصلنامه مطالعات بین‌المللی، کارگاه شبیه‌سازی شورای امنیت را برگزار می‌کنیم که به مسائل صلح، ‌امنیت و مبارزه با خشونت و تروریسم می‌پردازد، گفت: امسال افتخار داشتیم که این مراسم را با حضور آقای ظریف برگزار کنیم.

این مقام مسوول در دفتر سازمان ملل در تهران در ادامه سخنان خود گفت: دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد (داگ هامر شولد) نکته جالبی گفته که می‌خواهم با شما در این جلسه آن را در میان بگذارم. ایشان گفته سازمان ملل متحد به وجود نیامد تا ما را به بهشت ببرد، بلکه ایجاد شد تا ما را از جهنم نجات دهد.

ماریا دوتسنکو در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات سازمان ملل جهت ایجاد صلح در میانمار و جلوگیری از کشتار مسلمانان در این منطقه تصریح کرد: وضعیت در یمن و میانمار بحرانی شده و شورای امنیت در جلسات خود این موضوع را بررسی کرده است.

وی همچنین با اشاره به رایزنی‌های دبیرکل سازمان ملل با مسوولان دولت میانمار از جمله آنگ سان سوچی اظهار کرد: دبیرکل سازمان ملل تا کنون چندین بار با مسوولان میانماری از جمله خانم سوچی گفت‌وگو و رایزنی تلفنی داشته و از جامعه بین‌المللی دعوت کرده که کمک‌های خود را برای پناهندگان و زنان این منطقه ارسال کنند.

دوتسنکو افزود: بر اساس آخرین آمار تا کنون 391 هزار آواره میانماری به بنگلادش رفته‌اند و سازمان ملل متحد تلاش کرده که به آنها خدماتی در زمینه غذایی،‌ بهداشت و پزشکی ارائه کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه