English

ایجاد نواحی کاهش تنش در سوریه از بندهای مهم بیانیه نشست آستانه ۶ است

سه کشور ایران، روسیه و سوریه در پایان نشست آستانه 6 بیانیه مشترکی صادر کردند.

ایجاد نواحی کاهش تنش در سوریه از بندهای مهم بیانیه نشست آستانه 6 است

به گزارش خبرگزاری موج، در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنان اجرای رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه (که پس از این ضامنان نامیده می‌شوند) و ضمن تاکید مجدد بر تعهد راسخ خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و با پیروی از مفاد قطعنامه 2254 (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین با استقبال از کاهش چشمگیر خشونت‌ها در عرصه سوریه در نتیجه اقدامات اتخاذ شده با هدف حفظ و تقویت رژیم آتش‌بس، موارد ذیل را اعلام می کنند.

۱. رضایت خود را از پیشرفت‌های حاصل شده در اجرای تفاهم مورخ 4 مه 2017 در خصوص ایجاد نواحی کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه اعلام می‌کنند.

۲. ایجاد نواحی کاهش تنش مطابق با تفاهم مورخ 4 مه 2017 در غوطه شرقی، در مناطقی از شمال استان حمص، در استان ادلب و مناطق مشخصی از استان‌های همجوار آن (استان‌های لاذقیه، حماه و حلب) و همچنین در قسمت‌های مشخصی از جنوب سوریه (بر اساس ابتکار فدراسیون روسیه، به عنوان یکی از کشورهای ضامن در فرایند آستانه، با هدف تضمین رژیم آتش‌بس، تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و ادامه مبارزه علیه تروریسم) را اعلام می‌کنند.

۳. یکبار دیگر بر این موضوع تاکید دارند که ایجاد نواحی کاهش تنش و نوارهای امنیتی موقتی بوده و مدت زمان اجرای آن در آغاز 6 ماه می‌باشد که مشروط به تداوم اجماع ضامنان به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

۴. تاکید می‌کنند ایجاد نواحی کاهش تنش فوق‌الذکر تحت هیچ شرایطی حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را خدشه‌دار نمی‌کند.

۵. نیروهای کنترل کاهش تنش {متعلق به} سه کشور ضامن را بر اساس نقشه های مورد توافق در {نشست کارشناسیِ} آنکارا در تاریخ 8 سپتامبر 2017 و مطابق با سند قواعد حاکم بر استقرار نیروهای کنترل کاهش تنش که از سوی گروه کاری مشترک آماده شده به شکل موقت در نوارهای امنیتی نواحی کاهش تنش در استان ادلب و بخشهایی از استانهای همجوار (استان‌های لاذقیه، حماه و حلب) با هدف جلوگیری از حوادث و برخورد بین طرفهای درگیر (دولت سوریه و گروههای معارض مسلحی که به رژیم آتش بس پیوسته یا خواهند پیوست) اختصاص می دهند.

۶. یک مرکز هماهنگی مشترک ایرانی، روسی و ترکیه ای با هدف هماهنگی فعالیتهای نیروهای کاهش تنش در نواحی کنترل تنش ایجاد می کنند.

۷. بر پیشرفت مبارزه با تروریسم و نابودی داعش، جبهه النصره و سایر افراد گروهها و تشکلات و موجودیتهای مرتبط با آنها، در نتیجه ایجاد و آغاز به کار نواحی کاهش تنش فوق الذکر و اراده خود برای برداشتن گامهای لازم برای تداوم جنگ علیه آنها در داخل و خارج نواحی کاهش تنش تاکید می کنند.

۸. بر نیاز طرف‌های درگیر برای برداشتن گامهای اعتمادساز، از جمله آزاد سازی دستگیر شدگان و ربوده شدگان و تحویل اجساد و شناسایی افراد گم شده و ایجاد شرایط بهتر برای فرایند سیاسی و آتش بس پایدار تاکید می کنند.

۹. بر نیاز نسبت به استفاده از نواحی کاهش تنش جهت دسترسی بشردوستانه سریع، ایمن و بدون مانع تاکید و در این ارتباط بندهای مرتبط در تفاهم نامه 4 مه 2017 را یادآوری می کنند.

۱۰. از ناظران فرایند آستانه و دیگر اعضای ذینفع جامعه بین المللی می خواهند از فرایند کاهش تنش و ایجاد ثبات در سوریه و همچنین ارسال کمکهای بیشتر برای مردم سوریه، تسهیل مین زدایی بشردوستانه، حفظ میراث تاریخی، بازسازی زیرساختهای اساسی از جمله امکانات اجتماعی و اقتصادی این کشور حمایت کنند.

۱۱. از طرفهای درگیر، نمایندگان مخالفان سوری و جامعه مدنی می خواهند تا از شرایط مطلوب درحال ظهور برای افزایش تلاشها برای آغاز گفتگوی سوری - سوری و پیشبرد فرایند سیاسی ژنو تحت هدایت سازمان ملل، همچنین پیشبرد ابتکارات دیگر استفاده و در این امر تسریع کنند.

۱۲. بر اراده خود برای ادامه اجرای بندهای تفاهم نامه 4 مه 2017 و تصمیمات دیگری که پیش از آن در چارچوب روند آستانه اتحاذ شده مجددا تاکید می کنند.

۱۳. صمیمانه از رییس جمهوری قزاقستان، عالیجناب نور سلطان نظر بایف و مقامات قزاقستانی برای میزبانی شان از ششمین نشست بین المللی سوریه سپاسگزاری می کنند.

۱۴. تصمیم گرفتند نشست بعدی بین المللی سوریه با حضور نمایندگان عالی رتبه را در آستانه در اواخر اکتبر 2017 برگزار کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی