English

امتیازدهی‌های آمریکا به روسیه در خصوص آتش‌بس جنوب سوریه

واشنگتن در جریان مذاکرات نظامی و دیپلماتیک با روسیه که چند روز پیش در خصوص ملیت ناظران اجرای "آتش بس جنوب سوریه" در درعا، القنیطره و بخشی از السویداء در امان برگزار شد، امتیازات مازادی را به مسکو اعطا کرد.

امتیازدهی‌های آمریکا به روسیه در خصوص آتش‌بس جنوب سوریه

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، قرار است نشستی میان آمریکا، روسیه و اردن برای نهایی کردن جزئیات جدید توافق آتش بس در جنوب غربی سوریه از جمله شروط بازگشایی گذرگاه مرزی میان اردن و سوریه، در اواسط سپتامبر برگزار شود که همزمان با برگزاری کنفرانس سه جانبه روسیه، ترکیه و اردن برای مذاکره در مورد سرنوشت ادلب و جزئیات دیگر مناطق کاهش تنش خواهد بود.

در خصوص اهداف نشست مقامات آمریکا و روسیه که در پایتخت اردن برگزار شد، می‌توان به طرح مسائل مربوط به استقرار ناظران برای نظارت بر آتش بس در مناطق جنوب غربی سوریه و عمق عقب نشینی شبه نظامیان ایرانی و گشایش گذرگاه الرمثا و تشکیل گروه سه جانبه برای نظارت اشاره کرد. اما مذاکرات نشان داد که واشنگتن بر مساله "کاهش تنش و توقف درگیری‌ها میان دولت سوریه و مخالفان و ایجاد مناطق باثباتی که اجازه کمک‌های انسانی و بازگشت آوارگان به سرزمینشان" را می‌دهد متمرکز است به جای تمرکز بر درگیری با "داعش" مساله‌ای که "انعطاف پذیری آمریکا" را در سه نکته منعکس کرد:

اول، استقرار ناظران روس در مناطق آتش بس جنوب پیش از طرف آمریکایی، با علم به اینکه مسکو تصمیمش را برای استقرار ۱۰۰۰ پلیس نظامی روس در سوریه اعلام کرده و مناطقی را در جنوب کشور بویژه در دو استان درعا در نزدیکی اردن و القنیطره در بلندی‌های جولان اشغالی برای آنها تعیین کرده است. اما این دیدگاه موجب خشم برخی مقامات آمریکایی و هم‌پیمانان آنها شد چرا که آنها بر لزوم وجود ناظران بیطرف و نه حامی دمشق تاکید دارند. همچنین برخی مقامات رژیم صهیونیستی حضور روسیه را موجب تضعیف قدرتشان برای حمله علیه بعضی اهداف در سوریه دانستند.

دوم، واشنگتن بر این باور بود که در زمینه واداشتن مسکو به پذیرش بندی در توافق آتش بس مبنی بر عدم حضور نیروهای غیرسوری در مناطق آتش بس موفق عمل کرده است که در آن به نیروهای حزب الله و جنبش النجباء اشاره دارد. روسیه، آمریکا و اردن در مورد عمق عقب نشینی نیروهای غیرسوری اختلاف نظر داشتند بطوریکه دیدگاه واشنگتن بر این بود که ۲۰ مایل باشد  در حالیکه دیدگاه مسکو ۱۰ مایل بود. اما نشست اخیر موجب شد هیئت آمریکایی با پیشنهاد روسیه در مورد فاصله گرفتن از خطوط مرزی نامتقارن اردن و بلندی‌های جولان به مسافت ۱۰ مایل که گاهی به پنج مایل نیز می‌رسد، موافقت کند. بر اساس این، تیم سه جانبه‌ای در امان برای نظارت بر آتش‌بس تشکیل شد.

سوم، گشایش گذرگاه مرزی سوریه و اردن در حد فاصل شهر درعا و الرمثا که طرف روسیه برای انجام مبادلات تجاری به منظور اثبات اعتمادش به دمشق بعد از همکاری‌اش در اجرای آتش بس اقدام کرد اما طرفین آمریکایی و اردنی این مساله را به بعد از زمان اثبات پایبندی نیروهای نظامی به دیگر تعهدات موکول کردند که شامل اجازه به ارسال کمک‌های انسانی و بازگشت آوارگان به سرزمینشان و غیره می‌شود و همچنین به بعد از توافق در مورد سهم تبادلات تجاری و مشخص شدن حضور نمادین یا واقعی دولت و یا ارتش روسیه در مرزها.

فشار بر مخالفان سوری برای توقف جنگ با ارتش سوریه

از سوی دیگر، گروه "جیش اسود الشرقیه" از مخالفان مسلح سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اتاق الموک در اردن از آنها خواسته از جبهه‌های جنگ علیه ارتش سوریه عقب‌نشینی کنند و به سمت بادیه بروند.

این گروه افزود: غرفه الموک از ما خواسته تا به سمت بادیه سوریه حرکت کنیم و ما در معرض شدیدترین فشارها برای تسلمی شدن هستیم تا دست از جنگ برداریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه