English

شهدای جمعه خشم به ۴ تن رسید

خشم سازمان ملل و مصر از حجم بالای خشونت رژیم صهیونیستی

خشونت‌ها به طور بی‌سابقه‌ای از سال‌ها پیش بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در قدس در روز جمعه به مناسبت تظاهرات "روز خشم" بالا گرفته است، به طوریکه سازمان ملل و مصر خواستار توقف فوری خشونت‌ها در اطراف مسجد الاقصی شدند.

خشم سازمان ملل و مصر از حجم بالای خشونت رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، در روز جمعه سه فلسطینی در بدترین نوع خشونت‌ها و در جریان تظاهرات "جمعه خشم" به شهادت رسیدند. در حالی که سه اسرائیلی نیز در عملیات مقاومتی در رام الله کشته شدند.

شدت درگیری‌ها باعث شد اسرائیل تدابیر امنیتی جدیدی در مسجد الاقصی اتخاذ کند.

نظامیان اسرائیلی با تیراندازی به سوی فلسطینیان معترض به بستن مسجد الاقصی و نصب گیت‌های امنیتی در ورودی‌های آن، صدها نفر دیگر را نیز زخمی کردند.

در همین رابطه جمعیت هلال احمر فلسطین از انتقال ۱۹۳ مجروح فلسطینی به بیمارستان المقاصد قدس خبر داد.

همچنین نیروهای ارتش صهیونیستی به سمت فلسطینیان در نوار مرزی غزه تیراندازی کرده و عده‌ای را زخمی کردند.

سه اسرائیلی نیز در حمله با سلاح سرد در شهرکی در کرانه باختری چند ساعت بعد از شهادت سه فلسطینی و زخمی شدن حدود ۴۵۰ تن دیگر کشته شدند.

چهارمین شهید روز جمعه مربوط به عملیات مقاومتی است که شب گذشته آن را انجام داد و طی آن سه شهرک نشین را کشته و یک تن دیگر را در شهرک "حملیش" در غرب رام الله زخمی کرد.

روزنامه آحارونوت اسرائیل نوشت: قربانیان دو مرد و یک زن بودند در حالی فرد زخمی شده نیز زن بود.

در این رابطه نیکولای ملادینف، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور صلح خواستار از سرگیری روند صلح شد که از سال ۲۰۱۴ متوقف شده است.

وی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را دعوت به آرامش کرد.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری در نیویورک اظهار داشت: متاسفیم از کشته شدن سه فلسطینی به ویژه افراد کم سن و سال و شدیدا نگران اوضاع قدس و مسجد الاقصی و موج خشونت‌ها هستیم.

حق در حالی این موضع گیری را داشته که روز جمعه چهار فلسطینی به ضرب گلوله اسرائیلی شهید شدند.

وی نادیده گرفتن ریختن خون فلسطینی‌ها به دست نیروهای اسرائیلی از سوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل را رد کرد و گفت:‌ دو طرف اسرائیل و فلسطین مورد توجه دبیرکل سازمان ملل هستند و سازمان جانب هیچ یک را علیه دیگری نگرفته است و اخبار در این زمینه صحت ندارد.

کاخ سفید نیز خواهان حل و فصل درگیری‌ها شد.

مصر نیز توقف فوری درگیری‌ها در قدس و اطراف مسجد الاقصی را خواستار شد و از اسرائیل خواست به قدسیت اماکن دینی احترام بگذارد.

وزارت خارجه مصر با اعلام اینکه اسرائیل به تنش‌ها دامن می‌زند، نگرانی شدید خود را درباره وقایع روز جمعه اعلام کرد.

مصر افزود: اسرائیل بیش از حد از خشونت استفاده کرده و حقوق فلسطینی‌ها را در ادای شعائر دینی و خدشه وارد کردن به احساسات فلسطینی‌ها زیر پا می‌گذارد در حالی که دولت اسرائیل باید عاقلانه رفتار کند و اوضاع را به سمت باتلاق خطرناک که تمامی تلاش‌های روند صلح را نابود می‌کند، نکشاند.

این در حالی است که فلسطینیان ساکن کرانه باختری و نوار غزه پس از اقامه نماز جمعه به نشانه حمایت از مسجد الاقصی و محکوم کردن تعرضات اشغالگران صهیونیست به این مسجد و قدس تظاهرات کردند.

به گزارش خبرنگاران مرکز اطلاع رسانی فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه، تظاهرات کنندگان با حمل پرچم های فلسطینی و سر دادن شعارهایی، ضمن اعلام حمایت از مسجد الاقصی تجاوزات دشمن صهیونیستی در این مسجد و شهر قدس را محکوم کردند.

فلسطینیان ساکن کرانه باختری در چندین منطقه با اشغالگران صهیونیست درگیر شدند که طی آن بیش از ۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

افزودنی است که این تظاهرات و راهپیمایی‌ها در چارچوب فعالیت‌های "جمعه خشم" برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه