English

مونیز: حفظ توافق هسته‌ای به نفع همه است

وزیر انرژی پیشین آمریکا با بیان اینکه از خروج از توافق هسته‌ای حمایت نمی‌کند، گفت: خروج از این توافق تنها یک اقدام یک‌جانبه است و دیگر کشورها (دیگر طرف‌های توافق) این کار را انجام نخواهند داد.

مونیز: حفظ توافق هسته‌ای به نفع همه است

به گزارش خبرگزاری موج، ارنست مونیز، وزیر انرژی پیشین آمریکا در گفت‌گو با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به سوالی درباره این‌که تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی دولت ترامپ موضوعی بحث برانگیز بوده و رئیس‌جمهور ترامپ حتی از وی نیز انتقاد کرده است، با تکرار ادعاهای غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای گذشته کشورمان اظهار داشت: البته هیچ موضوع محرمانه‌ای در اینجا وجود ندارد. ما همیشه گفته‌ایم که این توافق برای از بین بردن تهدید ناشی از وجود تسلیحات هسته‌ای وضع شده است. این توافق در رسیدن به این هدف موفق بوده است. این توافق با قرار دادن ابزارهای راستی‌آزمایی و با حضور بازرسان بین‌المللی به اهداف استاندارد خود دست پیدا کرده است. ما از روز نخست اعلام کردیم که خواسته‌ایم این تهدید را از بین ببریم و آنگاه اعلام  کرده‌ایم که می خواهیم فشار را بر ایران حفظ و در رابطه با دیگر فعالیت‌های ایران افزایش دهیم.

مونیز در پاسخ به این سوال که شما اعلام می‌کنید این توافق به منزله برد است و امنیت را برای همگان به ارمغان آورده اما دولت ترامپ به سوریه، عراق و یمن توجه و اعلام می‌کند که توافق هسته‌ای به ایران قدرت مالی لازم را برای افزایش نفوذ خود در منطقه و جهان داده است، گفت: البته توافق محدودیت‌های زیادی بر آنها در حیطه برنامه هسته‌ای ایجاد کرده است. اقدامات راستی‌آزمایی بی سابقه‌ای بر آنها وضع شد و آنها شاهد رفع بخشی از تحریم‌های خود بودند. تحریم‌های مرتبط با بخش هسته‌ای رفع شدند. دولت آمریکا هم در زمان دولت اوباما و حالا در زمان دولت ترامپ تحریم‌های بیشتری در زمینه‌های غیر اتمی علیه ایران وضع کرده است. مشکل ما با ایران در ارتباط با منطقه به دهه‌ها پیش و تقریبا به سال 1979 و حتی قبل از آن باز می‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت ترامپ می‌گوید ممکن است که از توافق هسته‌ای خارج شود، در این صورت چه روی خواهد داد، تصریح کرد: اول از همه باید بگویم که من از خروج از توافق هسته‌ای حمایت نمی‌کنم. خروج از این توافق تنها یک اقدام یک‌جانبه است و دیگر کشورها این کار را انجام نخواهند داد. تحریم‌هایی که ما پیش‌تر علیه ایران وضع کردیم به این خاطر موثر بودند که جامعه بین‌المللی با ما درباره آنها متحد و هم نظر بودند. اگر ما از توافق خارج شویم آنگاه شاهد اجماع جهانی دوباره ضد ایران نخواهیم بود و اگر ایران از توافق هسته‌ای خارج شود، آن گاه آنها بار دیگر با تحریم‌های بین‌المللی روبرو خواهند شد.

مونیز تاکید کرد: به صراحت بگویم که این به نفع همگان است که به توافق پایبند باشند اما ما باید با هم‌پیمانان و دوستان خود در منطقه خلیج(فارس) و اسرائیل و هم‌پیمانان خود در ناتو مسائل متعدد بزرگ دیگری را که داریم حل و فصل کنیم. بگذارید یادآوری کنم که توانایی ایرانی‌ها برای فعالیت‌های خود از لبنان تا یمن با محدودیت مالی مواجه نبوده‌اند. آنها حتی پیش از توافق هم در منطقه موثر بودند.

وزیر انرژی پیشین آمریکا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید دولت ترامپ  در آینده نیز پایبندی ایران به توافق اتمی را تایید خواهد کرد، گفت: به نظرم دولت باید این پایبندی را تا زمانی که ایران به تعهداتش در توافق عمل می‌کند، تایید کند. دلیل تایید آنها هم باید  نظر بازرسان بین‌المللی هسته‌ای باشد. آنها باید به نظرات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکیه کنند، چراکه اطلاعات در این موضوع را ارائه می‌دهد. ما به این آژانس اجازه بازرسی‌ از فعالیت‌ها و مراکز هسته‌ای ایران را داده ایم.

وی افزود: معتقدم که ایران همچنان به این توافق پایبند خواهد بود زیرا این موضوع به نفع این کشور است. به نظرم وجود این توافق به نفع ما هم است. من نمی‌توانم پیش بینی شخصی داشته باشم اما این یک واقعیت است.

 ارنست مونیز به عنوان وزیر انرژی آمریکا در دوران اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش تعیین کننده‌ای داشت.

وی درباره کره شمالی هم گفت: به نظر من آمریکا باید وارد مذاکراتی چند جانبه با کره شمالی شود تا موضوع موشکی و اتمی این کشور را حل و فصل کند. باید این موضوع را به شما یادآوری کنم که مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز یک مذاکرات چند جانبه بود. از نظر من لازم است که مذاکرات شش جانبه هم در رابطه با کره شمالی برگزار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی