English

یادداشت جانسون به مناسبت سالگرد برجام؛

برجام ایران را بیش از همه محدود می کند

وزیر امورخارجه انگلیس در یادداشتی به مناسبت سالگرد امضای برجام نوشت که این توافق دست ایران را بیش تر از انگلیس می بندد.

برجام ایران را بیش از همه محدود می کند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از واشنگتن پست، «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس در یادداشتی به مناسبت سالگرد توافق هسته ایران و کشورهای ۵+۱ اعلام کرد: بدون این توافق، دنیا در خطر بزرگی قرار می گرفت.

جانسون مدعی شد به هر منطقه ای از خاورمیانه که نگاه می کنید می بینید که آمریکا و انگلیس در حال تلاش برای حل بحران‌ها در این منطقه هستند. فرض کنید زمانی که داعش در عراق است، جنایاتی در سوریه انجام می گیرد و در یمن جنگ داخلی وجود دارد، ایران نیز در آستانه سلاح هسته ای قرار گرفته است.

حقیقت این است که بدون امضای این توافق، ما شاهد آن بودیم که یک بحران دیگر به بحران های خاورمیانه، اضافه می شد.

وی نوشت: تا کنون، این توافق که با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود، برقرار است و ما معتقدیم که این توافق بهترین گزینه برای جامعه بین‌المللی است. پیش از این توافق، ایران 20000 سانتریفیوژ و بیش از 8 تن اورانیوم غنی شده ضعیف داشت، و اگر این میزان اورانیوم وارد سانتریفیوژها می شد، می توانست منجر به تولید سلاح هسته ای و در نهایت تولید بمب اتم شود. اکنون حداقل یک سالی است که ایران از دسترسی به بمب اتم، به دور است.

وزیر امورخارجه انگلیس ادامه داد که این توافق دست ایران را بیشتر بست تا انگلیس. اگر این توافق از بین برود، چه خواهد شد؟ حقیقت این است که ایران، و نه آمریکا و انگلیس، دوباره آزادی عمل خود را به دست خواهد آورد، و ایران می تواند دوباره به سانتریفیوژها و تولید اورانیوم، دسترسی داشته باشد.

جانسون افزود که آمریکا و انگلیس چه گزینه‌هایی در اختیار خواهند داشت؟ از لحاظ تئوری ما می‌توانیم تحریم‌ها را دوباره اعمال کنیم، اما ما همزمان با تمام خطرات مرتبط با بازسازی برنامه هسته‌ای توسط ایران روبرو خواهیم بود.

وی اظهار داشت که من هم مانند آمریکا احساس بدی نسبت به نقش مخرب ایران در منطقه دارم. می‌توانید اطمینان داشته باشید که انگلیس در برابر مداخلات ایران کنار آمریکا خواهد بود.

وزیر خارجه انگلیس در پایان گفت: ترامپ حق دارد که بر اجرای دقیق برجام تاکید داشته باشد و انگلیس از این مسئله نیز دفاع می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه