English

بوریس جانسون همزمان با دوساله شدن برجام؛

توافق هسته‌ای موثر بوده است

وزیر امور خارجه انگلیس همزمان با دومین سال حصول توافق هسته‌ای تأکید کرد: برجام توافقی موثر است و ما بر این باوریم که بهترین گزینه برای جامعه بین‌الملل به شمار می‌آید.

توافق هسته‌ای موثر بوده است

به گزارش خبرگزاری موج، بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در یادداشتی که همزمان با دومین سالروز توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است، به تکرار ادعای غرب و آمریکا مبنی بر اینکه ایران پیش از حصول برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تنها چند ماه تا دستیابی به مواد هسته‌ای کافی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای فاصله داشت،‌پرداخت و یادآر شد که بدون حصول این توافق در منطقه‌ای که خود پر از مشکلات و ناآرامی است، وضعیت می‌توانست از این هم بدتر باشد.

جانسون در ادامه با اشاره به دستاوردهای برجام و اینکه ایران پس از اجرای توافق تعداد سانتریفیوژها و ذخیره اورانیوم با غنای پایین خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، نوشت: برنامه جامع اقدام مشترک موثر است و ما معتقدیم که این توافق بهترین گزینه برای جامعه بین‌الملل به شمار می‌آید. حقیقت این است که بدون این توافق که دو سال پیش حاصل شد، در خاورمیانه ممکن بود شاهد یک بحران دیگر باشیم، منطقه‌ای که خود درگیر بحران‌های متعدد است.

وی با ادعای اینکه ایران با توافق برجام دست کم یک سال تا دستیابی به اورانیوم مورد نیاز با غنای مناسب برای تولید یک بمب فاصله دارد، نوشت: با وجود توافق هسته‌ای سازمان‌های  بین‌المللی در حال حاضر بیشترین نظارت را بر تأسیسات هسته‌ای ایران دارند و آنها تأکید می‌کنند که ایران به تعهدات خود در توافق پایبند است. افزایش زمان گریز هسته‌ای ایران به یک سال نیز به ما اجازه می‌دهد تا بتوانیم در صورت هرگونه نقض توافق به درستی واکنش نشان دهیم. اما اگر این توافق نابود شود چه اتفاقی می‌افتد؟

حقیقت این است که ایران، نه آمریکا و انگلیس به بیشترین آزادی عمل دست پیدا خواهد کرد. مقامات ایران بدون هیچگونه محدودیت در برنامه هسته‌ای قادر خواهد بود سانتریفیوژها و ذخیره اورانیوم را بازگردانند. نتیجه ایرانی خواهد بود که تلاش می‌کند ظرفیت خود به عنوان یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن را بازگرداند، در حالیکه اسرائیل را همچنان تهدید و از متحدانش در خاورمیانه حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه انگلیس در یادداشت خود تأکید کرد: گزینه‌های پیش روی ‌آمریکا و انگلیس نیز تنها بازگرداندن تحریم‌ها است. البته این حقیقت دارد که توافق هسته‌ای هرگز قرار نبوده تمام مشکلات ما را با ایران حل کند و ما همچون آمریکا هنوز نگران نقش ایران در منطقه هستیم.

وی در بخش پایانی این یادداشت باز هم به تکرار ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران در گذشته پرداخت و با مقایسه ایران و کره شمالی گفت که اگرچه ایران با اجرای برجام از رفع تحریم‌ها به منافعی دست یافته،‌ موفقیت این توافق از طریق شمارش بحران‌هایی که در منطقه از بین رفته است ‌ارزیابی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه