English

دو راهی قطر

ضرب الاجل هماهنگ شده عربستان با برخی از کشورهای عربی و هند در ارتباط با قطر بدون چراغ سبز آمریکا و حتی برخی از کشورهای اروپایی ممکن نبود

دو راهی قطر

ضرب الاجل هماهنگ شده عربستان با برخی از کشورهای عربی و هند در ارتباط با قطر بدون چراغ سبز آمریکا و حتی برخی از کشورهای اروپایی ممکن نبود اما این فشار و ضرب ­الاجل اگر بهانه گرایش الجزیره را در بر داشت اما واقعیت آن، چیزی جز عدول فرمانبری قطر از سیاست متمرکز سعودی در منطقه و گرایش قطر به رقبای واقعی سعودی از نظر توسعه و قدرت در منطقه یعنی ایران و ترکیه نبود.

اما این ضرب­ الاجل که بسیار هم محکم و خارج از روند حقوقی بین الملی و حتی عرف دیپلماتیک مطرح شد؛ دقیقا برای کشور قطر و حتی برخی از بازیگران منطقه چالش برانگیز است و نقطه نشان آن حاکمیت قطر است. حاکمیتی که باید صرفاً گوش به فرمان و تأمین کننده منافع دیگران باشد و در عین حال موقعیت راهبردی یا ژئوپلتیک قطر و همچنین ظرفیت ها و تعاملات اقتصادی قطر با کشورهای عربی و اروپایی و حتی آمریکا و نیز پایگاه دریایی آمریکا در منطقه از نقاطی است که می تواند محل مانور و انتخاب دریافت امتیاز قطر محسوب شود. همچنین شاید بریده شدن اعتماد قطر از سعودی ها و برخی کشورهای عربی و اعتماد به جمهوری اسلامی از حیث پشتیبانی امنیتی، اقتصادی و فرهنگی سناریوی بُرد بُرد قطر و دیگر کنشگران فعال منطقه باشد.

به هر حال قطر بر سر دو راهی قرار گرفته است که یک راه آن کوتاه آمدن و نقض حاکمیت خود به وسیله هیأت حاکمه آن است که در این صورت، تغییراتی در آن انجام خواهد شد و راه دیگر اتکای ترکیه به جمهوری اسلامی است که راه های جدیدی را در رابطه با مناقشات منطقه ای ایجاد می کند و قاعدتاً در این وضعیت قطر کنشگر مهم تری خواهد شد.

ارزیابی این موضوع با توجه به همه ظرفیت ها و واقعیت های منطقه در روزهای آینده گویاتر خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه